måndag 1 september 2014

Provsmakning av hemmagjort vinbärste och vad blev det för ny smak?


Hej! I sommar har jag prövat att göra eget te. Jag startade med vinbärste, se inläggen: Ta tillvara bär och blad på dina vinbärsbuskar och Så blev vinbärsteet och nu laddas det med en annan smak. På bilden ser  du resultatet av teets färg. Det blev ett nästan färglöst te jämfört med det köpte teet. Undrar varför? eller är det för att muggen är svagt rosa färgad? Jag kanske skall pröva i en vit kopp och se om det blir någon skillnad på färgen? Smaken däremot var helt ljuvlig! Ett mjukare te har jag aldrig smakat. Jag var förvånad att de torkade vinbär och deras blad kunde avge så mycket vinbärssmak.


Förutom Rödavinbärsbladen från busken använde jag både röda och svarta vinbär. Anledningen att jag valde bort dem svarta vinbärensbladen var för att bladen var angripna av ohyra som dem ofta blir på hösten. Jag upptäckte att dem små bladen är godast och lättast att torka. 


Den nya smaken som jag satte på torkning var vild Hallonte. I inlägget som handlade om den nya smaken ställde jag en fråga till er läsare där ni hade möjlighet att gissa vilken smak som jag hade satt på torkning. En gissning kom in och det var Björnbär. I veckan försökte jag plocka några björnbärsblad för detta tänkte jag kunde bli ytligare en ny smak med tips från läsarens gissning. Men oj vad dem var sticksiga! Så det blev inga plockade. Sen kom regndagarna. Då fick det bli att vänta till solen hade torkat bladen. Jag tänkte göra ett nytt försök i morgon, då skall jag ta på mig handskar när jag plockar. Eftersom det inte fanns några hallon kvar på buskarna använde jag frysta hallon som jag plockade under perioden i somras när hallonskörden var som störst. Jag lade dem frysta hallonen på ett kaffefat på fönsterbrädan i köket där det är halvskugga. Där fick dem ligga några dagar. När dem hade torkat klippte jag dem i småbitar. Jag gjorde likadant med bladen.


Detta blir en bra följetong med uppdateringar kring smak och nya tesorter. Nu får hallonteet stå och mogna till sig innan jag smakar på det och då kanske jag har plockat björnbärsblad, bären. Jag funderar på att sätta 2 nya sorter på torkning. För sensommaren/starten på hösten går så fort och när det är soligt väder gäller det att passa på att plocka innan ett nytt regnväder dyker upp. Ha det bra/Susanne



1 kommentar: