lördag 30 augusti 2014

Renoveringen går framåt


Hej! Första veckan i augusti startade jag en ny flik som jag kallade "må bra". Läs första delen i denna fliken: Renoveringen har startat.Det är en fortsättning på "bantar tips", men nu med annat perspektiv eftersom jag har varit sjukskriven en längre tid och jobbar med att få hela min kropp i balans. När kroppen inte är i balans är det ganska meningslöst att försöka gå ner i vikt. För då är det lätt att ge upp. Nu kan jag säga att min balans börjar närma sig. Jag har bara ett fysiskt dilemma som gör mig relativt rörelsehindrad. Så det där fysiska aktiviteten får jag utöva efter hur ont jag har. Men snart skall den biten vara förbi, så jag kan börja motionera och träna på allvar. På onsdag skall jag äntligen operera mitt framfall. Det skall bli så härligt!! Nja det kommer ju bli några veckors ännu mer rörelsehinder då jag inte ens kommer att kunna utöva mina hund promenader som trots allt har fungerat på morgonen, då jag oftast känner mig ganska bra kroppsligt. På bilden ser du ett gott lunchtips med en "Wookad gryta med bönor" som består av morötter, vitkål, blomkål, gullök, kidneybönor och chorizekorv.


Ett annat gott lunchtips följer här "Linsoppa med chorizekorv". Dessa två recept har jag experimenterat ihop själv. Soppan består av: gröna linser, chorizekorv, morötter, vitkål, gullök, blomkål och vatten. När jag höll på med min bantningshistoria innan jag blev sjuk mätte jag mig varje månad vid samma datum. Jag planerar att göra på samma sätt i denna fliken. Men igår åkte måttbandet fram för jag var så nyfiken om det hade hänt något. Jag är helt överlycklig för hälften av det jag hade gått upp i somras har försvunnit under augusti månad :)). Men hur har det gått med sockerintaget? Nja jag satte ribban mycket högt med 100% från att avstå från socker. Jag planerade inte att jag skulle unna mig 1 dag i veckan en godsak med socker i. Jag lyckades att hålla till 80 % utan socker intag. Det hände att jag fuskade några dagar när jag var extremt trött. Det var främst dem första veckorna som det var svårast. Men häromdagen när jag skulle handla naturgodis till familjemedlemmarna ville jag unna mig 2 bitar. Den första biten var god, men när jag fortsatte med den andra biten mådde jag illa. Efter den dagen märker jag att det är svårt att fuska med dem där godsakerna som jag alltid har uppskattat. För nu smakar dem så vidrigt, äckligt. Med detta positiva resultatet kör jag en månad till!!


Avslutningen på detta inlägget blir en egen kombinerad lunch till. Jag kallar den för "Grönsakslåda med prickikorv".


I lådan tar du en halv broccoli och dela i mindre bitar och lägg i botten på den smörja ugnsfasta formen. Riv moroten grovt, skär en mini paprika eller 1/4 del vanlig paprika i mindre bitar. Lägg dessa grönsaker över broccolin. Klipp 6 skivor prickikorv i mindre bitar och blanda i grönsakerna. Fortsätt därefter med äggstamningen. Vispa upp 1 ägg, häll i 1 deciliter lättmjölk riv en 1/2 deciliter ost, krydda med salt, svartpeppar och basilika. Häll blandningen över grönsakerna och ställ in i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Smaklig måltid! Om en månad runt detta datumet får du veta mer hur mitt resultatet ser ut då och lite andra tips kommer jag att dela med mig/Susanne










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar