tisdag 18 november 2014

Miniljus av annorlunda formar


Hej! Idag har jag varit på experiment humör. Det höll på att bli ganska trångt på min ljustillverknings bricka. På brickan står allt samlar som behövs för egen tillverkning av stearinljus. Jag brukar samla alla stumpar och rester i en kopp på brickan. Min Mys pys ljus arrangemang har bytt ljus tre gånger. Det behövs mycket ljus i den mörka ruggiga november. Min son köpte flera packet av samma sort på min födelsedag i somras. Praktiskt för det är bara att byta när dem inte går att tända längre. Förra året lärde jag mig att det gick att använda en mjukplast förpackning om jag tejpade den, se inlägget: Göra ljus i återvinnings förpackningar. Det ljuset har jag kvar. Men jag har eldat en bit och det fungerar bra. Jag var lite orolig efter tillverkningen om plastytan hade lossat och hade satt sig på ljuset. Men det hade den inte. Det som hände var att ljuset blev så otroligt slätt på sidorna och ganska lent. I dag har jag experimenterat ihop fyra mini julljus av lite annorlunda förpackningar. Häng med! Så får du se!


Om man kan använda mjukplast förpackningar kanske det går att använda pappers förpackningar? Eller varför inte göra en cylinder formad förpackning utan lock av en toalettrulle. Jag ritade av en cirkel på en bage inbox förpackning och klippte ut och klistrade fast den på ena änden av toarullen med hjälp av silvertejp. Försäkerhetsskull hade jag dubbla säkringar under. Ljustillverknings brickan och ett plastlock. Jag gjorde som jag lärde mig förra året, se inlägget: Gör ljus i snäckor och konservburkar. Jag blev mycket förvånad för tejpen gjorde det tätt. Det som är mycket viktigt vid ljustillverkning är att håla veken sträckt, ha en tyngd längst ner och att det inte kommer stearin på veken. För då går det inte att tända ljuset. Idag kom jag på en ny sorts tyngd. Ta tjock ståltråd och fira om ena änden. Ljuset som var i denna formen är två stycken av ljusen som du ser på bilden ovan. För jag hade lite bråttom att ta loss ljuset från sin form innan den hade svalnat. Det gjorde att ljuset gick av. Istället blev det 2 miniljus. Ljuset som ser ut som ett värmeljus och det lite skeva ljuset är från toarulle formen. 


                                

Jag prövade vidare med att dela en toarulle i två delar. Jag vet inte hur jag tänkte här med taggarna. För planen var att det skulle bli två kronor. Vilket inte fungerar så klart :) Jag hittade en plastkork från en sköljmedels flaska och en medecinburk. Du kan säker se vilket ljus som tillhör vilken form, om du studerar första bilden igen. Det fick bli en övning hur jag skulle ta loss ljusen från sin form. Med toalettrulles formen rekommenderar jag att du drar bort toarullen. Men dem andra formarna måste klippas upp.


Ljusen som skulle ha blivit kroner fick två mysiga färger som jag expreminterade ihop. Den ena skall vara ljusgul (dålig bild). Det andra ljuset har denna mysiga oranga färgen. Förutom alla luftbubblor som dessa två ljusen har fått så är jag supernöjd med just dessa. Dem här två ljusen kommer jag att lägga undan till våren.


Det skulle egentligen ha blivit ett orange ljus till med en toalettform. Men vad hände! Jag hade brickan under men inte locket för jag trodde att det skulle gå lika bra som dem andra gångerna. Istället gick det inte att hejda stearinet när det rann ner som en stor pöl på brickan pågrund av att silvertejpen inte satt fast ordentligt. Vad skall jag göra med dessa kakor nu? kanske det går att göra olika figurer att dekorera ljus med eller så är det väl bara att smälta och använda den på nytt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar