onsdag 19 november 2014

Jag fyndade en påbörjad väv



Hej! När jag var på loppis hittade jag denna här hemmagjorda väven. Vävtråden fyllde halva ramen och sedan hade tydligen förra ägaren tröttnat på att trä den för att sedan komma igång med sitt tilltänkta projekt. Mitt mål med väven är att fästa en bild under och utöva bildväv, Spännande! Var lite osäker på denna teknik och för att få bästa resultatet lånade jag hem några böcker på biblioteket kring ämnet. Det är så praktiskt att det inte längre kostar något extra att beställa böcker via nätet till biblioteket i min kommun. Och så lyxigt jag kan läsa på mailen att mina böcker har kommit. Väl framme på "bibban" står alla mina böcker färdiga att hämta på hyllan för beställda böcker. En effektiv och snabb service för bibliotekets kunder. Jag blev dock mycket besviken över de smala utbudet som fanns kring vävning. Jag ville mest ha tips och få idéer till hantverks tekniken.


Egentligen skall det vara mattvarp som skall vara till vävtråden. Tyvärr så hade jag inte det materialet hemma utan valde istället ett likvärdigt bomulls garn som är beight. Jag antar att även detta skall fungera. För att ha koll på hur väven skall träs valde jag att ha kvar den påbörjade sidan och började istället i andra änden på väven. När jag sedan hade kommit en bit och hade fått in tekniken så klippte jag bort den påbörjade sidan. Kanske det ändå inte var så att förra ägaren hade tröttnat. Utan att det kanske var för att nästa ägare skulle förstå tekniken hur väven skall träs. Jag "tackar och bockar" om du som känner igen din förre detta väv läser detta. Utan din påbörjan hade jag nog aldrig förstått mig på hur jag skulle göra :). Att trä väven fick bli precis som när maskorna skall läggas upp på stickan. Jag tänker på att det behövs en lång bit garn för att det skall räcka till hela väven. När det är mycket garn på en gång vill det gärna bli trassel. Och det blev det! Jag blev så trött på att reda ut trasslet!! Men tillslut dök ändå ändan upp och jag kom på hur jag skulle undervika nytt trassel. Jag fick dra hela garnet åt ett håll i taget det var dags att byta sida. Detta tog tid! Efter att ha kommit till hälften var jag tvungen att göra lunch och sedan har jag inte orkat fortsätta. Nu ligger väven vid soffan och väntar på mig att bli färdig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar