fredag 6 mars 2015

Filtning av ull

 

                                                             Hej!

Efter att ha suttit och jobbat dag in och dag ut för att bygga upp mitt miniatyrlager kände jag att det behövdes prövas något nytt. Innan jag skulle starta mitt företag tänkte jag mycket på att massproducera sin  hobby kan bli enformigt i tråkigt. Men så känns det emellanåt, då är det bara lämna hobbyrummet och göra något helt annat. Hushållsarbete till exempel kan vara ganska roligt mellan varven :) Igår bestämde jag mig för att prova den nya färgade ullen och mina filternålar. Alltid när jag har köpt något nytt kliar det i fingrarna precis som ett barn när den får en ny leksak. Prova nu! Denna gången har jag varit hård mot mig själv att vänta tills jag nu nästan är klar med alla nyttigheter och godbitar till webbshopenslager och ev till fler kurser. Bara några få miniatyrer kvar att göra i denna kategorien. Filtningen fick bli som en belöning för mitt kämpande :) På bilden ser du en enkel tulpan filtad på en ullfilt. I det röda har jag stoppat i några fibertrådar med gult. Den gula ullen var ett band som jag lossade ullfilter ifrån. Anledningen att jag köpte denna formen på ull var att det fanns ingen lös kardad ull i gult.



Denna boken rekommenderar jag om du är intresserad av att pröva att fila ull. Här finns mängder av olika tips och bild beskrivningar i processform.


I boken fick jag tips på underlag som går att använda. Ullfilt och jeanstyg. Detta projektet är inte färdigt ännu. Det skall bli ett påskägg. När jag startade med filtningen tyckte jag att det gick så långsamt för det är mycket pickande med nålarna. Jag köpte ett paket på Panduro med 3 olika grovlekar på nålar. 

Den kraftiga nålen är avsedd till grova arbete som till exempel stommen på en figur. 

Mellangrova nålen är avsedd för kläder på en figur och till bilder och relief. 

Den tunnaste nålen är avsedd till fina smala linjer och detaljer som till exempel ögon. 

När motivet började växa fram upptäckte jag hur lätt det var att filta och allt blev roligare. Men jag varnar för dem sylvassa nålarna. Jag stack mig så blodet kom ut ett par gånger tills jag lärde mig hur jag skulle hantera verktyget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar