torsdag 5 mars 2015

Två tavlor med naturmotiv

          


                                                            Hej!

När jag första gången bekantade mig med akvarellen var för ca 20 år sedan när jag gick i en kurs om akvarellmålning där vi fick lära oss grunderna och lära oss hantera färgerna som är lite speciella. Färgerna påminner om vattenfärg som många har målat med som barn. Men de är mer lyster i alsterna och färgerna bygger på att man skall göra lager på lager med en torkning i mellan eller vått i vått beroende på vad man känner för. När färgerna torkar blir dem matta men fulla med liv i. Så jag tycker att man inte behöver vara proffs för att få ett bra resultat utan det viktigaste är att man kan grunderna och det är också roligt att kunna göra effekter som flera konstnärer delar med sig. Jag började med att läsa dessa två böcker som gav mig mera kunskaper en jag hade tidigare men även lite repetition av det jag lärde mig på kursen för ett antal år sedan.   






Det är en dyr hobby när man startar upp då man måste köpa in materialet men färgerna är dryga och man kan ha samma ask i flera år. Akvarellfärg finns i 3 olika former. Kakfärg, tubfärg och pennor. Nackdelen med tubfärgerna kan ju vara att dem torkar. Med kakelfärgerna är mera hållbara och blir inte gamla. Jag har faktiskt samma färger som jag köpte för 20 åren från kursen. Pennfärgen ser ut som vanliga färgade pennor. Den stora skillnaden är att när du tar vatten på den ytan du har målat på så löser färgen upp sig. Det som är en nackdel är att färgernas funktion och för att få ett bra resultat är att man måste ha det speciella akvarellpappret. Om man sköter sina penslar och gör rent dem med en gång och helst skall dem inte stå i vattnet hela tiden, så håller även dem längre. Det är bra och ha flera penslar i olika storlekar.




Akvarell måste man ha tålamod och lägga tid på sitt projekt  för det blir inte färdigt på en dag. Det bästa är att måla lite varje dag eller när du hinner då får du bästa resultat. jag vet inte hur det är när vått i vått målas. Jag har inte så stor erfarenhet av den tekniken.


              


















            


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar