fredag 14 augusti 2015

Min skaparverkstad och jag

Hej!

Jag medverkar i en #bloggfesten 2015,  online för företagare. Att vara företagare och bloggare blir oftast att man bara skriver om tjänster, vad man gör bakom kulisserna, produkter och liknande. Detta blir ett annorlunda inlägg där jag skall dela en del av mig,vem jag är, personen bakom företaget PysselQvinnan. En liten presentation finns att läsa i högerspalten på bloggen under mitt foto och på min hemsida finns det med en annan presentation. Så denna presentationen skiljer sig mer detaljerat från dessa.

Du som har följt mig vet att jag håller på med mycket saker och du undrar kanske hur jag hinner med? Innan jag blev företagare höll jag på nästan med mer saker eftersom jag inte behövde göra så mycket av varje produkt. Jag trivs bäst med att ha många pågående projekt samtidigt för jag blir mer effektiv då. Andra kanske skulle bli stressade av detta? Jag blir lätt uttråkad och tycker att det blir tjatigt och enformigt att göra 10 produkter helt färdiga samtidigt. Hela tiden dyker det upp nya idéer i mitt huvud. Om jag skulle sitta med mina 10 produkter som måste bli färdiga innan jag kan starta den nya idéen skulle inspirationen till den nya idéen vara bortblåst.


Men det där med att göra 10 samma produkter är något jag har fått träna på för att fixa. Först kände jag mig som en fabriksarbetare. För att fixa detta har jag varit tvungen att hitta en strategi som passar mig.
Strategin fungerar mycket bra, den gör att det blir en ständig pågående verkstad som ser ut så här. På bilden ser du bland annat modell bygge till barnaktiveter, kursmaterial till "Sommarkänsla på Västkusten", annat material bygge till kommande kurser och produkter till webbshopen. Så här ser min strategi ut i de olika projekten och dem utförs beroende på hur mycket tid jag har över, om jag har en tid att passa, eller trött efter ett arbetspass på mina andra jobb, som jag har vid sidan om eller om jag ha en ledig dag.

- Klistra
- Måla
- Klippa
- Leran
- Lima med pistolen
- Filta ull
- Rulla tidningspapper
- Bygga ihop skelett
- Testa nya projekt

När jag till exempel sitter ner en stund för klistra då arbetar med alla projekten. Sedan ställs dom i torkstället som är äggkartongerna. Ibland har jag mer tid och ork att göra fler moment. Då kanske jag fortsätter med klippa material för att ha till klistringsarbete och då måste dessa klippta material förvaras i en skål, ask eller liknande och det är anledningen att det ser så rörigt och att det finns mycket saker på skrivbordet. Skulle någon familjemedlem få för sig att städa detta röriga skrivbord skulle jag gå i taket!!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar