torsdag 21 juli 2011

Uppdatering om min tomatodling – Min altan ser ut som en djungel

På semestern brukar vi alltid använda altanen till att både äta våra måltider, fika och mysa i. Men min tomatodling hade växt så mycket så det liknade en djungel där ute och det fanns inte plats att sitta och äta där ute längre. Så det kändes läge att plantera ut dem. Plantorna behövde dessutom komma i en vidare och djupare kruka och det billigaste alternativet på lagom kruka är en plastspann som finns att köpa på stormarknader.




Jag köpte mina spänner på Ica Maxi för 19.90 kr/st. För att inte plantan skall ruttna när det regnar ute måste det vara hål i det man planterar i. Så vi borrade många små hål i spannens undersida.






Innan man fyller upp med planteringsjord är det bra att lägga ett mindre lager med lecakulor i botten på spannen. Lecakulor gör så jorden bevarar sin fuktighet och inte torkar ut.
    





Här står tomatplantorna på sin nya växtplats på baksidan av huset och nu gäller det att inte glömma av att vattna dem varje dag. En dag i veckan skall dem också ha näring för att dem skall bli kraftigare i stjälken. Jag fick reda på av svärfar Reggie häromdagen att man skall nypa av toppen för att plantorna inte skall bli så höga. Försent i år men det skall jag komma ihåg till nästa år. Man skall även nypa av sidskott på alla tomater utan busktomater. Tomatplantorna behöver också en pinne att stötta sig på för att stå i mot vind och det blir också som ett stöd när tomaterna utvecklas och blir fler och blir tyngre. Nästan alla mina tomatplantor blommar och en del har redan utvecklat små gröna tomater. Alla skall bli cocktail tomater. Det blir nog en stor skörd för flera plantor har 4-5 stycken tomater


                                                                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar