onsdag 4 januari 2012

Isolerad grytvante med bra grepp



Det kanske finns någon av mina läsare som undrar idag har Susanne brutit sitt löfte med ”ett inlägg om dagen”? Jag brukar alltid äta frukost och blogga innan jag åker till jobbet. Så har det varit sedan i mitten på augusti. Men i natt har stormen ”Emil” härjat i södra Sverige och vi har varit strömlösa hela natten och morgonen. Så när jag kom till jobbet kändes det som jag gick i sömnen inget kaffe och inget bloggande. Men som tur är så hinner jag med ett litet inlägg innan dagens slut.

Jag hittade en sak till i mina lådor som jag inte har visat upp och det är denna grytvante som jag gjorde för ungefär ett år sedan. Jag är inte så duktig på att sy men jag vill lära mig mer så jag gör som barn när dem skall lära sig nya saker, jag ”tränar”. Här delar jag med mig beskrivning och mått så du också kan ge dig på att göra en denna praktiska grytvante som är kolossalt bra att ta ut varma plåtar från ugnen med. Du sätter en hand i varje ficka. Då du får ett stadigt tag i plåten eller formen som är varm.

Till beskrivningen:
Jag har använt bomulls tyg men det går även bra med annat tyg till exempel jeans. Vik tyget på mitten och mätt ut 20 cm bredd och 40 cm lång. Avsluta längst ner där med att göra runda hörn. Gör nu en till likadan. Du kan använda mallen som du nu har klippt ut. Man kan välja en annan färg eller mönster på undersidan av grytvanten. Grytvanten görs dubbel så när du sedan viker ut den efter utklippningen är grytvantens längd 80 cm lång (se bilden).

Fickorna (den enfärgade gröna delen med ett hjärtanet på) Klipps ut med måtten 20 cm bredd och 20 cm lång. Börja med att sy fast en dekoration som hjärtanet om du vill ha de. Jag valde att sy fast ett hjärta med täta zick zack stygn. Därefter nålar du på fickorna en på varje sida och syr fast med med rak stygn. Du syr nu också fast hänken med en remsa på 1 cm bredd och 15 cm. 




För att grytvanten bli isolerad så man inte bränner sig syr man in 1 lager med polysterfilt som finns att köpa i en textilhandel eller att beställa på Internet. Denna bilden har jag kopierat från detta företag http://www.skapamer.se där kan man beställa detta materialet. Klipp ut en lika stor bit som hela grytvanten ej fickorna. 20x80. Lägg nu ihop alla tre delarna som består av framstycke med 2 fickor fastsydda och en henke, baksida och polysterfilt. Nåla ihop alla delar på varandra och sy sedan rak stygn runt alla kanter. Avsluta arbetet med att sy ett kantband runt om hela grytvanten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar