torsdag 4 augusti 2011

Modern ljusplatta med utbytbara plattor/ macheter till värmeljus



För några år sedan när de första ljusplattorna/machetterna eller vad man skall kalla
dem för, i butikerna dök upp. Blev jag väldigt förtjust i dem. Det fanns i alla möjliga mönster och färger. Men nackdelen var att jag studerade och hade inte ekonomi att unna mig prylar som egentligen inte var nödvändiga. Då kom jag på att varför inte försöka tillverka några själv i lera. Först fick jag leta ett tag på Röda Korset som är en second hand affär efter en bra platta som botten och jag hade tur och hittade en i vitt porslin. Jag tror att det var ett uppläggningsfat med tre olika fack. Jag köpte billig lera som självtorkade på Panduro Hobby


Först började jag göra pappersmallar som var rektangelformade och hade samma storlek som facken. Därefter arbetade jag upp leran och kavlade ut den till ½-1 cm tjock bit och tog ut flera ljusplattor som jag sedan skar ut med en matkniv. Sedan tog jag ett värmeljus och tryckte i mitten på varje platta och gröpte ut mitten så den formade sig efter värmeljuset. När man arbetar med lera skall man alltid ha en skål med vatten i närheten för att få jämna ytor. Jag tog lite vatten på fingret och strök runt varje platta så alla sprickorna försvann. Därefter lade jag alla ljusplattor på en bricka. Nu fick dem stå och torka i ca 1 vecka innan jag började måla dem. 


Jag gjorde 2 uppsättningar, alltså 6 stycken ljusplattor. Den ena uppsättningen gick i svart och vitt. Det är den ni ser på bilden. Den andra uppsättningen målade jag i rött och vitt. Istället för det svarta plattorna som är ytterst på bilden är dem röda och i mitten är det vitt botten med röda hjärtan på.

1 kommentar: