tisdag 22 november 2011

Jul tittskåp av återvinningsmaterial



De tidigare tittskåpen jag har gjort har materialet varierat i pris. Då har skåpet varit det dyraste materialet i tillvekningen av tittskåpen. Här visar jag upp ett tittskåp gjort av gratismaterial.Skåpet är en skokartong som jag har klätt i tyg. Runt omkring skåpet på utsidan har jag ramat in med ett kantband från en gammal gardin. 

Tittskåpet föreställer ett kök hos tomtefamiljen. Och här följer en närmare beskrivning med närbilder på de olika detaljerna i köket. Här ser ni överskåpet som är gjord av den platta sidan av en ägg kartong. Jag har målat ägg kartongdelen blå och markerat skåpen. Ovanpå skåpet sitter en tomte som är gjord avandra sidan av äggkartongen. Alltså spetsarna som har blivit själva magen, medan benen är röd filt och en flörtkula som huvud med en virkad mössa.


Här syns två tomtar barn som leker, dem är gjorda av samma material som tomten på skåpet. Längst ner på möss toppen har jag gjort en boll av bomull som jag har klistrat fast. Spisen är också gjord av äggkartong med en platta av vanlig kartong. Pepparkakorna är gjorda av brunt papper och plåten är svart papper. Degen är en klump saltdeg.

Här är tomtefar och tomtemor som också är gjorda av samma material med ögon av pärlor och hår av garn.   Bordet är också gjort av ägg kartong. Julklappen är en bit frigolit som jag har slått in i julpapper med snöre på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar