onsdag 13 juli 2011

Sådd av lök, rödbetor och morötter


Det var mina föräldrar Eva och Kenth som fick mig och Magnus att inse betydelsen av att så egna grönsaker. Dem första åren vi bodde i huset hade mina föräldrar också ett grönsaksland där dem sådde lök och morötter hemma hos oss. Men i år är det vi som sköter det själva. Mitt eget intresse för att odla grönsaker har också blivit större i år


Med hjälp av bra tips från mina föräldrar och från att ha läst denna bok som jag varmt kan rekommendera till alla nybörjare. I boken står allt från start vad man skall tänka på och hur man gör, om jorden, komposten, skadedjur med mera. Till vänster kan ni se min lök som har kommit upp ur jorden. Morötterna verkar inte ha tagit sig så bra, kanske var det dåliga frön eller var fröna för gamla?





Vår hund Pepper tycker om att ligga på jorden och gärna mitt på grönsakerna och han lyssnar inte när man säger till honom. Så dem andra åren har vi alltid haft hönsnät runt som en inhägnad hage runt grönsakslandet så inte Pepper skall skada det vi har odlat. Men det fungerar inte heller för då har han istället hoppat in i landet. Han är så stor och duktig på att hoppa. För Pepper är en storväxt Rhodesia Ridgeback. När jag läste odlingsboken fick jagidén om att bygga denna så kallade växthustunnel av elrör. Elrör finns att köpa i byggvarohus. Dem är böjbara och går lätt att trycka ner i marken. Vill man ha ner dem längre ner får man
som vi fick göra använda ett spett och en slägga för att få ett djupare hål.



Billigt blev det också för elrören kostade 21 kr st och det gick åt 7 stycken. Där till fick vi köpa en breddare fiberduk som kostade 79 kr. 


Sammanlagt kostade allt 226 kr. Det fanns en färdig tunnel att
köpa i trädgårdshandeln men den var för small för vårt grönsaksland. Den var dessutom dyrare, för den kostade 250 kr.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar