onsdag 21 september 2011

Byta motiv på tavla



I ett av mina tidigare inlägg berättade jag att det gick att förnya tavelmotiv genom att vända på målarskivan som motivet sitter på. I den här lite annolundare tavelmodellen prövade jag att grunda över med först vit tjock färg och därefter den ljusgröna bakgrundsfärgen. Då suddade jag ut det tråkiga motivet som var innan på tavlan. Detta är en tavla målad med köksmotiv och som jag har hängande i köket. Jag har använt mig av akrylfärger som är vattenlösande. Jag försöker undervika oljebaserande för färgen luktar väldigt starkt. Vilket inte alltid är så trevligt om man målar inomhus. Tavlan kommer ursprungligen från min farmor Anna innan hon flyttade till lägenheten och vi in i hennes hus. Hon hade en massa prylar som blev över och motivet på tavlan passade inte in i vårt hem. Men nu blev den som ny. Man skulle kunna tro att det inte är jag som har målat tavlan eftersom den inte är signerad med S. Johansson utan S. Holmqvist. Det är för tavlan är gjord innan jag gifte mig och bytte till min mans efternamn Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar