söndag 6 november 2011

Färsk ugnsbakad lax



Jag är ingen fiskälskare, men lax är ett undantag. Hemma är det bara jag och min son Christoffer som gillar lax. Christoffer är en fantastiskt duktig kock trots att han bara är 13 år.Vi köpte en helsida färsk lax i fiskbilen som vägde 1,5 kilo. Den kostade 99 Kronor per kilo, vilket blir både godare och billigare än att köpa frysta lax bitar i frysdisken som vi tidigare har gjort. Detta var andra gången som Christoffer gjorde denna ugnsbakade lax som jag tyckte var helt utsökt förra gången. Den bara smälte i munnen och jag kan varmt rekommendera att pröva. Dessutom är maträtten så enkelt att tillaga. Christoffer började med att dela laxen så den skulle få plats på plåten.



och därefter tog han en kniv och drog bort allt som var löst. Han gjorde samtidigt några snitt i fisken så kryddorna skulle tränga in. Sedan fortsatte Christoffer att hälla över citron. Vi använde flytande citron på flaska, men det går även att använda färsk pressad citron.





Efter citronsaften hällde han över rikligt med havsalt och citronpeppar och lade klickar med margarin på fisken.










Nu var laxen kryddad och färdig att stoppa in i ugnen på 225 grader. Ugnen hade vi satt på snabben som vi därefter ändrade till över och undervärme.







Vi satte timen på 20 minuter. Men eftersom alla ugnar är olika så skall man utgå från hur fisken ser ut innan man kan avgöra om den är färdig. Laxen skall vara lite rosa i köttet.












Då var laxen färdig att avnjutas och här ser ni att vi redan har varit framme och provsmakat en bit av fisken. Laxens skin är lite frasigt det går att äta. Själv tycker jag att lite skin är gott. Man kan äta laxen både till pasta eller kokt potatis med Hollandäsås eller en kall lax sås gjord på. 3 dl Gräddfil, 1 hackad gul lök, klippt dill efter smak, 1 rivet äpple utan skal och kryddat med salt och citronpeppar. (Tyvärr har jag inga bilder tagna på såsen).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar