lördag 5 november 2011

Vinden gav mig ett skapar material


Min granne Gunnar har ett underbart fint träd med röda löv som ser ut som små lönn blad. Alla löven är i samma storlek och har samma röda färg hela sommaren men fram på hösten faller dem av. Oftast blir man inte glad när grannens löv blåser in i ens trädgård. Men jag blev så lycklig när jag fick se att vinden hade skickat in lite av de fina röda löven in i vår trädgård. När jag fick se löven började jag samla in de finaste och tankarna kretsade hela tiden att detta kunde bli ett material till ett projekt. Löven var blöta så dem fick ligga och torka på altanen tills jag hade klurat ut vad jag skulle göra med dem.




I veckan var jag på biblioteket och lånade en packe med olika skapar böcker. Jag började bläddra i dem med tanke på att jag minns att jag hade sett något om en idé vad man kunde tillverka med höstens fina löv. I denna bok fanns det olika tips vad man kunde göra med höst löven.








I boken står det att dem har använt vanligt decoupage (lack/lim) avsedd för papper.
Men den hade tagit slut för mig och det som jag endast hade hemma var decoupage för textiler. Jag köpte det en gång och testade. Men jag tyckte inte att det fungerade. Så jag tänkte pröva om det skulle fungera att limma fast löven på en kruka och sedan lacka över. Jag hade också tanken att det kunde vara bra att få någon användning för flaskan istället för att slänga den. För vill ju inte påstå att det var ett fynd, den kostade lika mycket som en flaska avsedd för papper och det är ungefär 100 kr.





Jag limmade på grannens löv på en gul kruka som jag hade fått av svärmor Ragnhild. Svärmor hade läst min blogg att jag köper krukor på röda korset. Då upplyste hon mig att hon hade en massa krukor hemma som hon ville bli av med. Jag blev så klart jätteglad och var där och hämtade hem ett lager. Det blev väldigt effektfullt med den gula krukan mot de röda bladen. När limmet hade torkat strök jag över med yttliggare ett lager med decoupage som då fungerar som lack. Allt fick torka till nästa dag.

Men oj! Vad besviken jag blev dagen efter för bladen hade dragit ihop sig och lossade från krukan…… 
Vad var felet? Fungerade det inte med textil limmet på krukan eller var det något med löven?
Det var ett experiment projekt, men ändå blir man klart besviken över resultatet. Jag beslöt mig för att pröva igen med textil limmet och med ett av de pressade löven som jag använde i projektet med. använd laminatorn i ditt skapande




Jag gjorde på samma sätt som tidigare, men denna gång valde jag att bara sätta på vilka blad som helst. För tanken var bara att se om det fungerar med textil limmet, och det gjorde det. Det var en stor lycka över att kunna använda textil decoupage till annat en textil. Nu skall jag plocka nya röda löv på gräsmattan som kommer från grannens träd och lägga i press för att sedan sätta på den gula krukan. Jag kommer då att avlägsna de fast limmade löven som var en test. För att kunna göra den där fina krukan som jag planerat. Uppföljning kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar