Här kommer den spännande fortsättningen som i förra inlägget
handlade om hur min skolstart såg ut och vilka förutsättningar som de vuxna
trodde var orsaken varför jag inte hängde med i skolarbetet. När jag avslutade
förra inlägget var jag 8 år och gick i andra klass.
När jag gick i tredjeklass kunde de flesta i min klass läsa flytande och flera av mina kompisar läste kapitelböcker. Vi var i
skolbiblioteket ofta. Där fick vi låna hem böcker att läsa. Det finns en stark
händelse från den tiden som sitter djupt inrotat i mitt hjärta. Jag hade en klass
kompis som var en ”bokslukare” och var väldigt duktig i
skolan. Klasskompisen lånade 3-4 kapitel böcker varje vecka och lämnade tillbaka lika
många veckan därpå. Jag ville vara som Kristina. Men jag kunde aldrig läsa mer
en första sidan i en kapitelbok. En sida var som två sidor eftersom jag hade
svårt att följa raderna som gick in i varandra. Bokstäverna hoppade och
försvann. Jag kämpade för att förstå vad texten handlade om. Men jag fick inte
ihop något sammanhang och tröttnade redan efter en sida i boken.
Jag ville visa klasskompisen att även jag kunde läsa lika många
böcker som henne. Så en dag lånade jag också hem 4 kapitelböcker. Jag hade lite skamkänslor när jag lämnade tillbaka dem. För jag hade inte ens läst första sidan i dem
innan jag veckan därpå lämnade tillbaka dem. Varje dag i några veckor gjorde
jag samma sak. Men en
dag blev jag avslöjad…..
När jag skulle lämna tillbaka som vanligt kom Klasskompisen fram
till mig och frågade om en bok som hon hade läst. Hon undrade om jag tyckte den
var bra? Och sen fick jag den stora kontroll frågan ”Vad handlade boken om”. Så
pinsamt!!! Jag kände mig ertappad och drog till en nödlugn att jag inte kom
ihåg. Jag kom ihåg att jag blev alldeles varm i kroppen och ville bara sjunka
ner i jorden av skam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar