söndag 8 januari 2012

Marängtårta med smak av lemoncurd



Måste erkänna att jag mest har nyttiga tips på mat i min blogg. Det är för jag hela tiden måste kämpa mot kalorier eftersom jag inte har en Barbiekropp som de flesta kvinnor drömmer om.
Sen är det de här med hälsan som är viktig att tänka på när man kommer upp i medelåldern. Men i dagens inlägg har jag blundat och motarbetat både kalorier och hälsa. För igår firade vi vår dotter Ida som blev 17 år med en helt ljuvlig tårta som du slänger ihop på 2 minuter. Det är kul när tårtor som är lätttillverkat är så fantastiskt god. 


Jag använde delar av Tantkalenderns påsktårta. Den kalendern fick jag i julklapp av min svärmor Ragnhild. Den går att beställa på internet www.tantkalendern.se. Påsktårtan är i april och i ursprungsreceptet skall den vara gjord på sockerkaksbotten. Men om ni också vill göra det enkelt för er köp en färdig tårtbotten gjort på sockerkaksbotten eller en färdig marängbotten som jag gjorde. Jag kunde inte välja vilken färdig botten jag skulle köpa eftersom min son Christoffer är gluten intolerant.




Tårtan innehöll endast dessa ingredienser.(Eftersom jag glömde att fota vispgrädden och citronen så har jag kopierat bilder från Google).



Börja med att vispa grädden tjock med elvispen tillsammans med rivet skal och citronsaften från 1 citron. Blanda i 2 matskedar äkta vaniljsocker och 1 matsked kakao.


Marängpaketen innehåller två bottnar. Lägg först den ena botten på ett tårtfat eller vad du vill servera på. Eftersom maräng bottnarna lätt brister vid stötar så är det inte ovanligt att dem har gått i bitar från butiken eller när du fraktar hem ditt paket. Men bli inte ledsen för de….För med hjälp av fyllningen pusslar ni ihop marängen också är tårtan hel och fin igen. Rena trolleriet!!! 

Häll nu på en fjärde del av gräddblandningen över den ena marängbotten och smeta ut ett jämt lager. Därefter läggs den sista botten ovanpå lagret med gräddblandningen. Sedan tar ni resterande gräddblandning överst på tårtan och smetar ut med hjälp av en palett så det även fastnar på kanterna på tårtan.

Tårtan ser alltid lite finare ut om man har garnering. Jag hade glömt att köpa garnering, men när jag tittade i kylskåpet hittade jag min son Christoffers lördagsgodis. Jag frågade om jag kunde få två rutor till tårtan och det fick jag. Chokladrutorna hackade jag tunt i små bitar och strödde på tårtan.










Gör tårtan en timme innan då smälter marängen lite. Gör den inte för långt innan för då smälter det för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar