lördag 7 januari 2012

Julkruka med spets



Trettondagen är över och snart är det tid för att plocka bort julsakerna. Men här kommer ett sista julalster som jag har knåpat med de två sista veckorna. Jag har målat en dekorativ julkruka med en fastlimmad spets kant. 

Jag skall berätta i detalj hur jag gjorde krukan. Krukans ursprungliga utseende var helt röd. Min tanke med krukan var att göra måla som lappteknik och klistra på spets. Min tanke var också att bara använda färgerna vitt, grönt, guld och röd.









Eftersom krukan är tillverkad i porslin, så trodde jag att det passade bäst att måla med porslinsfärger. Jag började dela in krukan i lagom stora rutor. Med hjälp av en linjal och blyertspenna ritade jag streck runt om krukan. Där efter målade jag första rutan grön och målade så det skulle bildas röda hjärtan från krukans botten färg. Men blev mycket missnöjd av resultatet. För den gröna färgen blev svart på den röda krukan.



Då beslöt jag mig för att måla över med allmogefärgen istället. Och jag blev förvånad över det lyckade resultatet av att använda den typ av färg. Den passade alldeles utmärkt. Jag gjorde rutor med grön och vit. Dem ville inte riktigt täcka, så jag fick måla två gånger efter att färgen hade torkat emellan. Den röda färgen fanns ju redan från krukans ursprung.





När botten färgen på rutorna var färdig målade var det dags att dekorera. Själva dekorationen är lite mer jobb med. Det som är viktigt att tänka på är att man inte måla två närliggande rutor. För att dem inte skall kladda i varandra så bör dem torka emellan. Jag valde att måla den svarta linjen i mellan och lät den sidan torka och gick på andra sidan och gjorde mönstrarna. De symetriska mönstrarna blev röda hjärtan, guldfärgade stjärnor och texten Merry Christmas.När jag gjorde stjärnorna målade jag som barn lär sig måla stjärnor en triangel med en triangel upp och ner ovan på den andra triangeln.

Det var inte fören jag hade dekorerat halva krukan som jag kände att spetsen hade vart snygg längst upp på krukan som en avslutande kant. Jag ville haft en vit spets från början. Men när jag tittade i min låda med spetsar fanns det mest kräm vit färgade. När jag tittade närmare såg jag att det ändå skulle göra sig bättre med den kräm färgade spetsen.







Så blev resultatet och jag är mycket nöjd och känner att jag älskar krukans utseende. Vad det känns skönt i hela kroppen med ett så lyckat resultat. och snart är det dags att ställa bort den till nästa jul.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar