måndag 9 januari 2012

Teckna utan papper



Att måla och teckna med datorn kan anses som fusk. De var min första spontana tanke när jag skaffade dator. Det var innan Photoshop blev aktuellt. Då fanns bara Paint som är ett enkelt ritprogram som följer med vid köp av de flesta datorer. När jag fick min lapptop skapade jag några bilder på datorn som jag då använde som skrivbords underlägg. Då byte jag skrivbords underlägg i olika perioder. Precis som jag brukar bytta bakgrunds bild på min blogg. Jag är väldigt ombyttlig som person. Alltså jag vill ha variation.

Att måla på datorn är väldigt svårt. Det blir inte alls samma som när man målar på papper. Denna bild är en av få som jag är riktigt nöjd med. Ändå ser den bilden ut som en barn teckning. Det skall vara ett funkishus och i trädgården har dem en studsmatta. Det som är viktigt att tänka på när man skall heltäcka ett område är att det måste vara slutet. Alltså om du gör ett hus som en fyrkan och inte linjerna går ihop. Om området du skall täcka inte är slutet blir hela bilden täckt. Men istället för att använda sudd verktyget tryck på ångra knappen. Pröva du också att måla en bild på Paint programmet. Det är svårt att bara måla med pen verktyget utan använd istället de geometriska formerna för att till exempel skapa ett hus. De gjorde jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar