söndag 19 februari 2012

Det blev blomdetaljer istället för hjärtan



Nu är ”botten” färdig på bonaden och nu börjar det roliga som är att dekorera. När jag skapar gillar jag mest att göra detaljerna. När jag startade projektet med bonaden var min tanke att dekorera med hjärtan som var kopplat till Alla Hjärtans dag. Det som fick mig att tänka om var mittentyget på ”botten” som är svart tyg med guldbroderade blommor. Jag tycker att det skulle bli rörigt med blommor och hjärtan tillsammans. Så jag beslöt mig för att göra blommor på hela ramen. De första blommorna som jag startade med på ena helsvarta matchester tyget var dessa två som jag i detta inlägget skall beskriva närmare.


 När jag startade med bonaden var min tanke att göra något som liknade i denna bok som jag lånade för ett tag sedan på biblioteket. I boken finns det beskrivning hur dessa två blommor tillverkas.


Jag börjar med att beskriva blomman som är tredimitionel (3D) formad. Tyget av silke och är från min lapplåda med de orange/gula tygerna. Jag startar med att klippa ut en cirkel som har en omkrets på 3 centimeter. Jag hade en rosa sytråd framme så jag använde den att göra lösa tråckelstygn runt cirkelns ytterkant runt om. Jag drar sedan i trådarna så cirkeln går ihop som en boll. Och syr sedan fast den på det svarta tyget.





När jag hade sytt fast blomman forma jag den som ville att den skulle se ut. Därefter klippte jag upp ett hål i mitten på den fast sydda 3D blomman med taggsaxen. När jag var färdig med blomman broderade jag bladen med ljusgrön Mohlingarn. För att göra bladen gjorde jag "liksidig plattsöm" 
.











Undertiden som jag skulle brodera kom jag på att jag hade en bok i min bokhylla i sovrummet som handlade om hur man gjorde olika brodyrstygn. Jag plockade fram den och hittade dessa passande "liksidig plattsöm" till mina blomblad.












Här ser ni hur man gör dessa stygn som är fina att använda till bland annat blomblad.










Den andra blomman gjorde jag i bomullstyg. Jag startade på samma sätt med att klippa ut en cirkel som var lite mindre än 3D blomman. Cirkeln till denna blomma skall vara 2 ½ centimeter. Därefter syr fast blomman med vanliga omlott stygn runt cirkeln. Jag har använt orange melerat Mohlingarn.
I mitten gjorde jag ett brodyr stygn som kallas för ”fransk knut”.




            Så här gör ni en ”fransk knut”.






Bladen till denna blomma använde jag grön melerat Mohlingarn och gjorde stjälk med raka stygn och korta plattstygn till de små bladen.














   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar