fredag 24 februari 2012

Troll i cenitlera




Detta är barn konst skapat var min äldsta dotter Emelie när hon gick på fritids för många år sedan. För idag är Emelie 20 år. Jag värderar barnens konst ganska mycket både på jobbet och mina egna barns skapelse. Det har gjort att jag har sparat många av mina barns skapelser genom åren. Denna mini prydnads skapelse är tillverkad i cernitlera.


Cenitlera finns att köpa i bokhandeln eller hobbyaffärer. Det finns flera olika färger på leran.
Det finns även metallfärgad och stenfärgad cenitlera. Jag föredrar vit för den kan man måla den färgen man önskar till exempel om man gör en figur så målar man alla detaljerna. Vilket man inte kan göra med en färgad lera. Där är du så begränsad med färgnyanserna. Leran är ganska dyr för en förpackning ligger på 25 kronor. Öppnad förpackning bör förslutas så den inte torkar. Leran bränns i hushålls ugn på 100 grader i 30 minuter. Då ser leran ut som plast och är hård som sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar