söndag 26 februari 2012

Blomman som blev en krabba :D


Varje helg hinner jag lite längre på min bonad. För jag som sällan ser på TV har två program som jag inte vill missa på fredag kväll och lördag kväll. Jag är så rastlös och har svårt att bara sitta still och bara titta apatiskt på en TV skärm. För att det skall fungera måste jag ha något att göra i händerna som ett handarbete. Nu när jag ser att mina barn Ida och Christoffer har samma anlag förstår jag att det är ett arv dem har fått från mig. Christoffer som alltid måste hålla något i händerna och hålla på med. Det kan vara störande och Ida köpte sig en stressboll för hon klarar inte av att sitta och lyssna på lektioner i skolan där lärarna skall berätta något utan att ha något i händerna och klämma på. Min farmor Anna var som mig hon var också alltid tvungen att ha något i händerna framför TV annars somnade hon. På fredagarna ser jag på ”Voice” och på lördagarna har melodifestivalen på gått i fyra lördagar i streck med alla dessa del finaler. Så det är tur att jag startade upp med bonaden som tar sin tid. Samtidigt som bonaden är ett spännande moment som växer fram med små förändringar varje helg.


Helgens förändring av bonaden blev två nya skapelser. Den första skapelsen som syns på fotot skulle enligt min plan bli en blomma. Efter att jag sytt på knappen som smälter in i färgerna som bonaden går i hade jag tänkt brodera med en olivgrön brodyrtråd bladen och jag hade tänkt mig utseendet i form av en blåklocka. Jag startade så, men på något undermedvetet sätt blev det något helt annat. Det blev en krabba…..
Jag fattar inget :o …..??????

Vad skulle jag göra nu? Jag funderade om jag skulle ta upp allt. Nä, men det kändes inte roligt av allt arbete jag lagt ner. Men när jag studerande krabban närmare, bestämde jag mig för att den fick vara kvar och att det kanske kunde vara en spindel i stället. Så jag gjorde en likadan på rutan med samma tyg på motsatt sida.
Men en spindel kunde inte ha olivgröna ben så jag broderade över med en ljusbrun tråd så den olivgröna färgen lyser igenom på visa ställen av benen.




Lite spets skulle ge bonaden ett lyft i dens utseende. Så jag valde den vita spetsen för den passade bäst in i färgen eftersom det är lite vit i det rutiga tyget.










Jag valde att bara använda blommorna på den vita spetsen. En stor blomma och två små blommor på den svarta manchester rutan på bonaden. 







Blommorna sydde jag fast med en vit sytråd och därefter broderade jag bladen med grön brodyrtråd. Jag gjorde likadant på motsatt sida av bonaden.


Nästa plan på bonadens utseende är att göra två rutor mitt emot varandra med 3D blommor. Så dessa blommor bildar ett kors från mitten på de svarta manchester tyget. Jag kommer också att använda mig av pärlor och eventuellt något annat material. Den spännande fortsättningen av processen av bonaden kommer inom kort. Kika gärna in hur processen startade och utvecklades i tidigare inlägg genom dessa länkar:


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar