onsdag 28 mars 2012

Påskbonad & höstbonad i lappteknik



I ett tidigare inlägg visade jag upp en av min farmor Annas bonader. Här kommer ytligare två till. Den första bonaden som jag visar på fotot är en Påskbonad med lappteknik som föreställer en korg med Påskägg i olika färger och mönster. Äggen är upphöjda och fyllda med vadd. Korgen är gjord av lappteknik genom olika hopsatta trekanter åt olika håll. Botten på bonaden är också vadderad. 


   Nästa bonad som min farmor också har gjort tycker jag symboliserar höstens färger. Jag brukar ha bonaden upphängd på hösten.. Höstbonaden har också en vadderad botten. Men motivet är cirkelformat med lappteknik som är indelat i tårtbitar i olika färger och mönster. Tårtbitarna är hopsatta till en cirkel där mitten bildar en mindre cirkel. Den lilla cirkeln i mitten är den vadderade botten som kommer fram. Runt tårtbitarna ser det ut som stygn som blir som en mönster kant runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar