tisdag 27 mars 2012

Krokusar och råddjur



Nu har vården börjat starta på allvar. Vilket gör att jag kommer varje vecka visa utvecklingen i min trädgård. Jag har en stor passion av växter och blommor och hela min stora trädgård är fyllda med flera rabatter och buskar. Våren är min favorit årstid för det händer så mycket i trädgården. Vilket inte alltid är så positivt när vädret en period kan vara väldigt varmt för då hinner inte alla blommor utvecklas i sin takt utan blommorna bara spricker ut alldeles för tidigt och som trädgårdsägare är det svårt att hinna med. På våren njuter jag och stressar. I slut på förra veckan hade vi en dag som var över normalt varmt för årstiden. Då utvecklades fler växter och många blommor sprack ut i blom. Mina krokusar var en av de arter som började blomma. Jag har krokusar i flera färger. Här ser ni lila krokus. Visste ni förresten att det är krokusens pistiller som kryddan saffran kommer ifrån.


Numera har jag också många gula krokusar. På baksidan har jag inte hunnit fotografera ännu. Där har jag flera färger på krokusar om inte dem har blivit uppätna. När man glädjs åt sina krokusar eller tulpaner som precis har sprucket ut kan dem nästa dag vara försvunnen. För både krokus och tulpaner är råddjurens favorit mat. Jag har upptäckt att råddjuren mest föredrar de gula krokusarna. Tydligen smakar de godare.



När Pepper var 1 år skaffade vi ett högt staket på 1,20 meter. Vilket också gjorde att råddjuren inte vågade hoppa in på framsidan av vårt hus. På baksidan har vi ett lägre staket. Detta fotot är från förra våren då gick råddjursfamiljen utanför tomten och dreglade över alla blommande tulpaner på min stenkulle i trädgården. Dem stod och väntade vid grinden för att bli insläppta.



I helgen fick jag också rensat min första rabatt för i år det kändes underbart. För jag tycker att det är ganska rogivande att rensa ogräs. Det är så tacksamt när man ser hur fint det blir. Det tråkigaste är ju att ogräset växer alldeles för snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar