måndag 26 mars 2012

Stickad Barbie jacka



Efter att jag hade virkat Barbie klänningen, hatten och sedan sytt bonaden tyckte jag det var passande att ta fram stickorna. Det fick bli ett stick projekt som gick snabbt. Den här jackan är lätt att sticka och går snabbt att göra för den stickas i ett stycke.Jackan skulle stickas i tunt garn för att den inte skulle bli så ”bullig”. Mitt garn var tydligen inte tillräckligt tunt. Jag har använt mig av mohär garn. Jag har en hel kista full med  garn som jag fyndat och fått av bekanta.

Men jackan som jag visar i dagens inlägg har jag använt mig av ett stick mönster från denna bok som jag lånade på biblioteket. Boken innehåller två stickade mönster. Denna jacka och en fiskartröja till ken. Jag har planer att sticka den senare. Men resten av kläderna är sydda. Det var meningen att jag skulle komma igång att sy också. Men jag drar ut på det hela tiden.

                                                 Så här såg bilden ut på jackan i boken.


                                      Och här delar jag med mig av den enkla stick beskrivningen.

Jag använde ett blått mohär garn med inslag av gröna trådar. De gröna trådarna gör att tröjan blir lite melerad på en del partier. Här har jag stickat de första 6 centimetern som det står i beskrivningen att man skall göra innan nästa moment kommer.

Den ena sidan är färdig stickad. Nu är det bara en sida till att göra. Men håll med om att det ser inte ut som det skall bli en jacka.

Så var hela jackan färdig stickad. Nu är det bara att pussla ihop den med några stygn och sedan fästa alla trådar.


Så blev jackan till slut färdig. Det var lätt att sy ihop den. Jag valde att sy den på avigsidan. Men den gjorde att det blev tjocka sömmar. Jag skulle vilja pröva att göra en till som jag syr ihop på rättsidan.

                                                                   Se blev jackan bakifrån.








1 kommentar:

  1. Oj vilket petgöra att sy barbiekläder! Återbruksutmaningen går ut på att man lägger upp ett återbruksprojekt på sin blogg varje måndag och sedan delar länken till det på Klockarbarns blogg. Läs mera om det på http://www.klockarbarn.blogspot.se/2012/03/utmaning-tema-aterbruk-2012.html

    SvaraRadera