lördag 21 april 2012

Evighets bukett med kryddor och kottar


För ett antal år sedan gick jag på en kurs och lärde mig olika binderier med kottar och kryddor. Detta har jag tidigare visat upp i inläggen: http://haggalen.blogspot.se/2011/10/kryddtrad-att-hanga-pa-vaggen.html och http://haggalen.blogspot.se/2011/09/broscher-av-naturmaterial.html  I detta inlägg visar jag upp min bukett som jag också gjorde på kursen. Buketten kan man ha liggande eller stående i någon vas. Denna bukett står i en stålspiral äggkopp.

Alla de olika bindearierna är uppbyggda av ett grundmaterial som du först måste göra i ordning. Jag har ingen bild med tutorial för tillfället hur grundbinderiet går till. Men Jag kommer eventuellt ta upp även denna teknik för att kunna handleda de som är intresserade. Men det jag nu kan vägleda dig med är att grundmaterialet består av hela kryddor som binds fast med eventuellt guldtråd på en ståltråd. Även kottar binds fast på ståltråd tillsammans med olika pärlor.  För att få med lite grön i buketterna eller vad du väljer att binda. Tillsätter du olika torkade färgade växter finns att köpa i hobby affären.Denna växt som ingår i buketten är mjuk liknar ljungens blad. Jag vet tyvärr inte namnet på växten. Även de gröna växterna binds fast på ståltråd. För att variera uppsättningarna kan du även använda sprayade kottar i guld eller silver. Färgad spray finner du också i hobby butikerna. Jag har även använt siden blommor i buketten. Dessa sidenblommor köper du också i hobby butikerna. Tillsist har jag avslutat med sidenband som jag har gjort en rosett av som jag sedan har satt fast med hjälp av en ståltråd.


När du har gjort allt grundmaterial är det nu dags att starta binderiet. Då utgår du från mitten där du sätter det största som du har valt skall sitta i buketten eller något som blir mittpunkten. Därefter gör du ett varv runt med växtmaterial i form av blad. Nästa varv ett lager med varierande sorter av kottar eller kryddbindningar. Nästa lager blir som varv två och därefter fortsätter du tills du anser att din bukett är i den storleken som du vill ha. Men det blir snyggast att avsluta sista varvet med ett grönt bladmaterial. Sedan tar du 3-4 stycken sidenblommorna och sticker ner med några mellanrum från varandra så det ser snyggt ut. Rosetten fäster du också nu i ena sidan och drar ut den så den blir bred och dekorativ. Du avslutar med att klippa skaften lika långa och virar runt med grön blomster tejp och sticker sedan ner buketten i en blomster manhete lagom stor till din bukett. Blomster macheten finns att köpa i olika färger i hobby butiken.


    
              På fotot kan du även se att jag även har sprayat pasta hjul som också går att använda.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar