söndag 20 maj 2012

En levande staty bland mina Tulpaner



I dagens inlägg skall jag visa upp mina älskade Tulpaner som jag njuter av just nu. I veckan var det en förbi passagerare som var ute på promenad som kommenterade att jag hade så fina Tulpaner. Hon berättade också att det är mer sällsynt att det finns så många Tulpaner i trädgårdarna. Jag sa, att det beror ju på alla fräcka råddjur som äter upp varenda Tulpanknopp dem kommer åt. Men hos oss kommer dem inte in pågrund av vårt höga staket som är 1.20 högt. Staketet är främst avsedd för vår hund Pepper, men det fungerar även bra mot att slippa att ha råddjurs besök. Mitt på vår plana gräsmatta som vi har på framsida har vi en lite ö med stenar, jord och blommor. Där har jag planterat mängder av olika sorters Tulpaner i olika färger och storlekar. Det är så vackert när Tulpanerna sticker upp i olika höjder.

Jag brukar även ha några statyer av betong som ännu inte har kommit fram efter vintern.
Men oj! Där ligger ju den stora statyn!! Eller nä…nu ser jag det är ju Pepper!
Det är kommentarer som vi ofta får när dem ser Pepper ligga eller sitta och sola sig på kullen. ”han ser ut som en staty”.



Jag kan inte namnen på de olika sorterna. Mina blom kunskaper är inte så bredda. Idag vill jag bara visa upp mina sorter utan att nämna dem med något specellt namn. Utan jag väljer att bara kalla dem för det gemensamma släktnamnet Tulpaner. Dem här lägre Tulpanerna syns inte förren du står på kullen. Men dem är så vackra innuti.


Här är den grövsta och största sortens Tulpan som jag både har på kullen och på andra platser i trädgåden.


                                           Den sorten är också mycket vacker innuti.


Där finns även stora röda Tulpaner som är helt enfärgade innuti och därför har jag valt att bara fota på utsidan av blomman.


         Även enfärgade gula tulpaner är snygga. Det finns så många olika färger av tulpaner.


Den här dubbelbladiga rosa tulpanen växer i en annan rabatt i trädgården. Den liknar nästan en ros i blomman med sina dubbla kronblad.


Den två färgade gula Tulpan blomman med lite inslag av rödrosa Tulpanen syns inte så bra på fotot med blomman har en annan form än de andra Tulpanerna som jag har visat upp på de tidigare fotografierna. Det finns även en sorts Tulpan till på kullen som är röd och vit. Fotot på den blev dock inte så bra. Jag får fota den till nästa säsong. För då kanske jag även har fler sorters tulpaner att visa upp. Eftersom jag planerar att köpa fler Tulpan lökar till hösten. Jag skulle vilja ha lila och svart/vinröda Tulpaner och eventuellt laxrosa.



1 kommentar:

  1. Vilka härliga tulpaner!

    Att brodera förstygn på trikå blir lite bubbligt och så är det svårt att veta hur det kommer att bete sig efter en tvätt också... Jag hoppas att det går bra, men jag tror att det skulle vara lättare att brodera sashiko på bomullstyg.

    SvaraRadera