tisdag 8 maj 2012

Olika sorters Primulan


 Förra veckan fick vi några dagar med värmebölja. Det gjorde att flera blommor sprack ut på en gång. Så har det varit de senast åren. Min plan att dokumentera våren är svår att hinna med. Jag har kommit på mig själv att jag gillar när det finns flera färger av samma art. Ofta när jag köper till fler växter är dem en släkting till samma art som redan. På bilden ser ni en sorts Primulan. Blomman är i samma form som de vanligase sorterna men bladen skiljer säg både i färg, form och struktur.



Den lilla Primulan som du ser på foto ovanför fanns i min trädgård innan jag flyttade ditt. Den här vita Primulan som med hjälp av lite gödsel blir grov och blommar helt otroligt. Den har jag köpt som krukväxt och sedan valt att plantera ut. Växten trivs att delas, så det är något som jag ofta gör med mina växter. Det gör ju att jag får flera blommor av samma sort på olika platser i trädgården.


         Här syns en annan färg på Primulan. Även denna sorten fanns ursprungligen i min trädgård.


Men den här primulan har blivit spräcklig. Det är en sort som jag varken har planterat eller som har funnits i trädgården innan. Primulan och många andra arter gör sina egna blandningar på färgerna på blommorna.


                   Detta är en köpt Primula som skulle behöva lite mera gödsel för att växa till sig.



             Här var också en annan nyans som också växte i min trädgård när jag tog över den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar