onsdag 15 augusti 2012

En virkad duk börjar växa fram


Jag har startat upp ett nytt handarbets projekt som är en virkad duk som skall bli 30 centimeter. Jag virkar med virknål nr 6 som är en tunnare nål. Garnet är tunnare, men jag vet dock inte vilken sort det är för det är ett restgarn från en stor rulle som jag köpte för många år sedan på Skroten i Kinna som ligger någon mil utanför Borås. När jag skulle ta fram Webbadressen visade dem bara tyger i sortimentet. Jag vet inte om dem har slutat med garnerna för det var ett antal år sedan jag var där. Men det var ett stort ställe med flera byggnader minns jag. Där gick det att köpa garn i stora rullar mycket billigt. Det är en butik har stora lager och som är kända för sina priser. Det kommer ofta kunder från hela Sverige.

Min virkade duk som är veckans bidrag till symöte på Husmorsskolans blogg. Beskrivningen på duken återkommer jag när den är färdig. Jag kan i alla fall berätta att duken är lättvirkad. Men jag kan också avslöja att texten utesluter visa detaljer som grunderna vid starten av ett varv med en stolpe och att man avslutar varven med en smygmaska. Det är alltså ingen text för nybörjare för då måste man ha en uppslagsbok med grunderna för virkning för att förstå vad som skall göras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar