lördag 2 mars 2013

Bantar smoothie nr 2


Viktminskning är något som jag jobbar med till och från beroende hur ja känner mig. Fokuset just nu är ganska aktivt. Men jag jobbar på att det skall bli bättre. Det är så mycket annat i mitt liv just nu som tar mycket från min energi. Men jag gör det jag kan för att må bra och för att minska de kilo som går att krympa. Motionen är lika viktig samtidigt som kosten. Jag har mina dagliga hund promenader oavsett väder så måste jag ut. Trädgårdsarbete är också givande motionspass. Efter jul har jag varit på massage 1 gång i månaden. Det visade sig att jag hade mycket vatten i kroppen som behöver komma ut. Då blev jag rekommenderad att börja använda Chiapsyl. Det som är chiafrön och psylliumfröskal som är finfördelade som ett pulver. Pulvret kan du blanda i mat, muslien, göra nyttigt godis och i smoothie. Effekten av pulvret är att det sväller och ger en snabb mättnads känsla. Det är dessutom glutenfritt. Jag köpte min burk på massage studien jag går på. Men du pröva i hälsokost butiken eller söka på nätet.


Varje morgon lägger jag 1 tesked Chiapsyl i min basmuslin,se inlägget Hemmagjord basmuslie. Jag får hälla i lite mer lättfil än jag brukar eftersom muslin sväller. Efter en stor tallrik på morgonen och en kopp kaffe är jag mätt i 4 ½ timme. Häromdagen prövade jag att göra smoothie med pulvret  Jag uteslöt då min fröblandning som jag använde i min bantar muslie, se inlägget banta-med-nyttig-smoothie. Nackdelen med bantar muslin var fröna som inte finfördela sig. Här kommer uppföljaren som är tunnare och lättflytande. Jag använde banan, apelsin, äpple, päron och 10 stycken gröna vindruvor.


Jag startade med att finfördela fruktena med en stavmix.


Sedan hällde jag över blandningen i mixen. Jag tillsatte 1 tesked av pulvret och 2 deciliter lättfil och mixade till en smoothie.


                                           Min blandning räckte till 2 kaffemuggar med smoothie.

2 kommentarer:

  1. Hmm låter som ett bra pulver det där.. =)

    SV: Ja nu får du hålla tummarna att mitt lilla "drivhus" skall funka fint.. =)

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Om du vill gå ner i vikt, minska vattenmängden i kroppen, bli mätt och allmänt må bra prova LCHF:-) Kostdoktorn.se är en bra sida:-)

    SvaraRadera