måndag 1 juli 2013

Ett försök att fräscha upp Penséerna i balkonglådorna



I två månader har mina Penséer i balkonglådorna växt och blommat för full. Varje år vid denna tiden vissnar dem delvis och dem ser inte så snygga ut. Det är då jag brukar köpa nya blommor av en annan sort. De Penséer som brukar vara halv vissna får varje år ett nytt liv i rabatten, se inlägget: De vissna Penséerna får ett nytt liv. Detta inlägget delar jag med mig på veckans Trädgårdsdagbok



Jag har två balkonglådor hängande på framsidan av huset där vi har vår inglasade altan. Det är alltid vänster låda som har flest plantor som ser risigast ut (den översta bilden). 


Samtidigt som jag funderade vilka blommor jag skulle ersätta Penséerna med. Jag hade också en tanke var jag skulle plantera mina egen odlade Penséer som nu äntligen har växt till sig och har börjat att blomma. Här ser du tre av plantorna som jag har drivit upp. Det skall bli spännande att se vilken färg den tredje blir som ännu inte har börjat att blomma.


Detta är den största plantan av dem jag drev upp själv. Den har vuxit i en unna tillsammans med andra växter.


Denna plantans färg är jag extra stolt över. Den går i mörklila ton med skiftningar av svart och vinrött.


Mina tankar löpte vidare och jag funderade om jag kunde liva upp Penséerna. Jag gjorde ett försök genom att byta jord i lådorna, rensa bort allt dåligt på blommorna och kassera dem allra värst drabbade. Dessutom skulle jag tillsätta mina fräscha Penséer som jag har drivit fram.Här ser du det ena resultatet. 


På vänstersidan längst ut på den lådan på bilden ovanför har jag planterat en köpt planta som växte i unnan. Den har klarat sig längre i unnan än de "jämnåriga" i balkonglådorna.


Resultatet av den andra lådan blev så här. Jag placerade denna lite mer tätare lådan på vänstersidan eftersom jag tror att den är mer tålig än den glesa lådan.


I unnan blev det tomt när 4 plantor försvann. På altanen hade jag två Pelargonier som behövde bli kraftigare. Därför valde jag att plantera dem i unnan.


Här ser du tre av dem risigaste Penséerna istället för att kassera dem fick dem en ny chans i rabatten.















            


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar