tisdag 10 september 2013

Nåldyna i lappteknik


Jag har länge förvarat mina nålar i en gemhållare med magnet. Dem behållarna kan du ofta hitta på kontor. Jag fick ett tips för många år sedan att behållarna också var praktiska för nålar. Men i somras när jag både broderade och sydde på maskinen höll jag på att förflyttade min behållare beroende på vad jag skulle hålla på med av de olika aktiviteterna. Samtidigt hittade jag en hel karta med nya knappnålar. Det var då jag kände ett behov av en nåldyna. Jag bestämde mig för att leka med lappar. Eftersom jag inte hade någon mall på nåldynan sydde jag på känsla.


Med känsla och ingen plan gjorde att starten på dynan blev en alldeles för stor bottenplatta. Det gjorde att jag fick kapa dynans botten under tiden jag sydde. Till botten tyget använde jag ett tjock stadigt ull tyg. Sen var det olika sorters gröna tygrester som jag lappade ihop. Tyglapparna skar jag ut med rullkniven avsedd för lappteknik. Jag använde en tjock kartongbit som skydd när jag skar ut lapparna.


I de flesta lappteknik mönster hävdar dem att det är viktigt att lapparnas storlek är identiska för att kunna pussla ihop dem. Det är något som jag har svårt att göra. Jag är inte så bra på att mäta rakt. Då jag läste andras bloggar är det flera som har gått ifrån det där med kant i kant på lappteknik. Istället har deras mönster skilt sig på en mer konstnärlig nisch. En del lappar som är smalare och bredare. Andra lappar som är längre och kortare på samma rad. Min nåldyna blir i denna konstnärliga nisch.


Jag har valt gröna nyanser av olika kvalitéer till nåldynan. Jag stoppade dynan med en T-shirt som skulle kasseras. Detta inlägget blir mitt bidrag till veckans Symöte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar