torsdag 18 oktober 2012

Målad växt


Bakom våran stora cypres buske som vi har på baksidan av huset växer denna växt som min farmor alltid kallade för "Per-Arnes Penningar". Jag har därför alltid trott att växten heter så. Men när jag Googlade för att få mer information om växten så visade det sig att den hade ett helt annat namn. Här kommer lite fakta kring Penning örten.


Penningört


Penningört är en ettårig ört som kan bli ca 50 cm hög. Stjälkarna är upprätta, vanligen greniga och har strödda ljusgröna, äggrunda till avlånga blad. Den blommar från maj till oktober med små vita blommor och utvecklar senare runda centimeterstora, platta frön med breda vingkanter runt om. Den har en skarp lukt om den krossas eller bryts. Penningört är vanlig i hela landet utom i fjälltrakterna. Den växer som ogräs på åkrar och mark kring bebyggelse.

Växten innehåller glykosiden sinigrin. Den ratas vanligen av betesdjur på grund av lukten. Förgiftningssymptomen är lika dem för löktrav, särskilt den kraftiga urinavsöndringen. Växten anses kunna orsaka dödlig förgiftning. 


Jag antar men är inte helt säker att bladen blir vita när dem har fått torka ordentligt. På min penningört har en del blad blivit vita medan de andra ser döda ut. Det går att köpa torkade penning ört som är helt torkat som endast har vita blad i butikerna. Vår penning ört har självsatt sig och det är planta som återkommer varje år på samma plats.


Det är första året jag tar in Penning örten. Min tanka var att även använda den i fönstret som dekoration på altanen. Nu är tre fönster dekorerade på altanen med olika tåliga växter och uppsättningar som tål kylan som snart är på väg. Se inläggen Den gyllene skon och blomsterarrangemang med båge. Jag tyckte Penning örten såg så trist ut så jag piffade upp den lite genom att måla örten med höstfärger. Jag använde mig av vanliga allmogefärger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar