onsdag 6 juli 2011

Jag har även drivit upp Blåklint och tagetes

Samtidigt som jag sådde tomaterna, sådde jag även blåklint. Det är en ett-årig blomma men jag hoppas att den fröar sig och dyker upp i trädgården nästa år också. Blåklinten är en av mina favoritblommor som fanns vilda på åkrarna när jag var liten. Men som idag har försvunnit. På fröpåsen står det att man kan så växten direkt på plats, alltså där man vill att den skall växa. Men jag har försökt flera gånger utan resultat. Orsaken kan ju vara ”mördarsniglarna” den så kallade spanska skogsnigeln som har ätet upp plantorna när dem var mycket små så jag aldrig har sett att det har kommit upp. Vem vet?

Så jag beslutade mig för att pröva att driva upp blåklinten och plantera ut den när växten blivit lite större. Och det fungerade. Jag är så lycklig, speciellt när jag häromdagen upptäckte att första blomman hade slått ut.


Två dagar efter att jag hade upptäckt den första utslagna blomman blev jag mycket förvånad för det hade slått ut två blommor till som inte var blåa utan rosa lilla och vitt. Jag var tvungen att gå igenom mina fröpåsar och hoppas att den fanns kvar. Det gjorde den och då fick jag se att det stämde. Jag hade inte observerat att det skulle bli flera färger på blommorna som rött, rosa, vitt, blå och ljuslilla.

Den första sådden som jag utförde var även tagetes. Det är en växt som tar tid på sig att växa. Jag sådde växten i slutet på mars och inte förrän i juli börjar den blomma. Om du har sett tagetes i handeln så kan du se en stor skillnad för dem tagetesen jag har drivit fram blev buskar (eller är det en annan sort?). Jag har planterat tagetesen i en ute kruka tillsammans med en köpt väldigt tålig växt som jag tyvärr inte vet namnet på. Kanske är det någon annan som vet?




                  
                                      
             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar