fredag 25 november 2011

Ljus i våra hus



Det var förra året i början på december som jag kom på idén till detta tittskåp. Då studerade jag på lärarhögskolan i Göteborg och jag pendlade med tåget in. När jag satt på tåget och tittade ut sent på eftermiddagarna var det mörkt ute och alla ljusstakarna i fönstren och olika ljus dekorationer lös upp. Det var så vackert och jag kände att jag ville skapa något av denna fina bild som jag hade fått i huvudet. Jag gick länge och funderade på vad och hur jag skulle göra och till slut kom jag på att jag skulle göra ett mörkertittskåp med en massa ljus av olika sorter. Tittskåpet är gjort av återvinningsmaterial, naturmaterial och rester som jag hade hemma.


Här följer närbilder med beskrivning av materialet och vad de olika detaljerna föreställer.
Jag började att måla tittskåpet inuti i med en blandning av mörkblått och svart. Höghusen är gjorda av delade bitar från Apetinas fetaost som innehåller en plast korg med hål i. Jag klippte sönder den i fyra delar. Hålorna i korgen blev perfekta fönster och i varje fönster målade jag ljusstacka med gul färg eventuellt gardiner. Affärerna är gjorda i färgat papper med fönster utklippta från  fetaost korgen. Snön är ett material som jag hade hemma, träden är pinnar som jag plockat i naturen. På pinnarna har jag klistrat på gula indian pärlor som jag hade hemma och dem skall föreställa julbelysning i träden. Den ena bilen är en miniatyrbil dem andra är ett frigolit material som jag fick hem när jag köpte en pryl. Då låg det mängder av sådana frigolit figurer i kartongen för att skydda den vara som jag hade beställt. Frigolit bitarna hade en form av en bilkaross. Med lite färg och klister går det att trolla ihop saker så det ser ut som man vill. 



Till vänster är det en snöbacke med en snögubbe
Och det har även kommit snö på trädet. När jag satte på snön såg blev det mer liv i tittskåpet, Det går ju också att använda bomull som snö.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar