torsdag 9 februari 2012

Lappar i orange och svart under process



Igår startade jag upp ett nytt projekt. Tanken var att ha ett handarbete vid TV som jag sällan sitter vid. Men jag känner att jag nästan börjar bli utarbetad på jobbet. För att jag är ensam utbildad och fast anställd pedagog. Då mina kollegor har varit borta i flera veckor. Det tar på krafterna att ha huvudansvaret bland flera outbildade unga tjejer som ibland glömmer bort tiden och tidsschemat. Jag är så fascinerad över alla som lyckas med lappteknink. Jag tycker sällan att jag lyckas med något bra i den tekniken. Tanken är väl att det skall bli en bonad till min hall där jag har stora håll från ett tidigare föremål som hängde där. Jag minns inte vad!! Helt otroligt minnet börjar också försvinna. Får väl hoppas att det är stressen på jobbet.


Eftersom jag har organs/aprikosa tapeter i vardagsrummet som man ser från hallen var tanken att bonaden skulle gå i orange, svart och vitt. Jag gick ner i klädkammaren där jag har hyllor med lådor med resttyger. Jag har smålådor med uppdelning av olika färgnyanserna. Jag tog fram orange/gul lådan och svart/blå lådan.


Botten på bonaden blev ett mörk orange tyg som var hårdare och stadigt. För det var en form av väv liknande tyg. Jag fastnade också för det här svart broderade tyget med guld brodyren.Min plan är att ha brodyr tyget som mitten parti.








Mina tankar kring bonaden är också att den skall dekoreras med hjärtan. Eftersom det är Alla hjärtans dag nästa vecka. Då hoppas jag att den skall vara färdig. Men det vet man aldrig.










Jag klippte rutor med taggsaxen för att lapparna inte skulle tråda sig. Lapparna klippte jag i storlekarna 5x8 centimeter. Bottentyget blev 28x34 centimeter och mitten partiet 20x20 centimeter. Jag klippte även bottentyget och mitten partiet med taggsaxen.







En bit på väg. Så växer bonaden fram. Min plan är nu att sy på lagren rätt på utan maskin och vikningar. Måste erkänna att jag är lite lat och bekväm och gör inte gärna något som är onödigt.









Det fungerade precis som jag hade planerat. Jag använde brodyrgarn när jag sydde ihop lappar, botten tyg och mitten partier. Efter varje ruta som sys fast, syr jag även fast de andra lagrarna under till. Vill ha en söm som syns och valde därför ett passande färg på garnet som gick i guld. Följ med i den spännande processen.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar