torsdag 8 september 2011

Äpplekaka med glutenfrittmjöl eller vetemjöl


Det var en dag i veckan som jag hade lovat att jag skulle baka en äpplekaka och ha med mig. Det blev min mamma Evas favoritäpplekaka som kallas ”Emmas Äpplekaka”. Det är en snabb kaka som man bara rör ihop. När jag skulle baka upptäckte jag att vetemjölet var slut. Det är inte självklart att vi har vetemjöl hemma eftersom min son Christoffer har gluten.  För vi använder oftast hans mjöl när vi gör pankakor och bakar. Så det fick bli ett vetemjöl recept gjort på glutenfritt mix. På det flesta kakrecept kan man bytta ut vetemjöl mot glutenfri mix och få lika bra resultat. Glutenfria pannkakor har vi ätet i några år. Dem blir så spröda om man jämför med vetemjöl pannkakor som blir stabbig.


”Emmas äpplekaka” ingredienser är:
  • 3dl vetemjöl eller glutenfri mix
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1 ½ dl strösocker
  • 75 g margarin
  • 1½ dl mjölk
  • 2-3 skalade äpple
 Ovanpå:
  • 1 msk margarin
  • 1 msk strösocker
  • Kanel efter smak





Börja med att sätta på ugnen.







Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och finfördela margarinet i mjölet. Så margarinet kommer in i mjölet.










Häll på mjölken över degblandningen och rör om och häll sedan över den i en smord bröad 1½ l form. 










Skala äpplena, ta bort kärnhusen och dela dem i skivor. Tryck ner äpple skivorna i äppelkakan ovanpå kakan. Strö over kanel efter smak. ta 1 msk margarin och finfördela över äpplekakan. Sätt in i ugnen.





















Efter 30 minuter skall kakkan vara färdigt. Lycka till!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar