måndag 3 oktober 2011

Goda tips med morötter och zuchini


Morötter är både billigt och gott och går att använda i många maträtter, som tillbehör, i bröd eller bakverk. Och likadant är det med Zucchini. Jag har i denna wok använt mina egna producerade grönsaker som gör att det blir extra god smak. Grönsakerna blir både ekologiska, (för jag använder bara ekologisk jord) också närproducerat det kan bli. Jag har använt mig av en nyttigare matolja gjort på valnötter. Lite dyrare men nyttigare, eftersom det är bra fett att äta som kommer från valnöten.



När man wokar gör man för det mesta smala stavar av grönsakerna. Vet inte varför, men i de färdiga djuptfrysta wokgrönsakerna i butiken är alla grönsaker stavade. Morötter tar ganska lång tid att woka för dem är ju så hårda. Så det är bra att starta med dem. En wokpanna är ett bra och användbart köksredskap att ha hemma i matlagningen. 

               När morötterna har fått lite färg är det lagom att stoppar jag i den stavade zucchini.


När även zucchinin börjar få färg kryddar jag grönsakerna efter smak med havssalt, svartpeppar och vitlökspulver.

Till de wokade grönsakerna åt jag en ugnsbakad lax som jag hade i frysen. Laxen har min son Christoffer gjort. Hur han gör den får jag dokumentera i ett annat inlägg i framtiden. Maträtten smakade ljuvligt och var både nyttig, kalorisnål och billig. För laxen köpte vi en helsida och gjorde ett storkok. För att ha färdiga bitar att ta upp i frysen istället för dem frysta torra portions lax bitarna som finns i frysdiskarna.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar