fredag 6 januari 2012

Vintern 2011/2012 är spårlöst försvunnen



På julafton gick jag en sväng runt i vår trädgård medan jag rastade vår hund Pepper. Plötsligt fick jag syn på på något lila i rabatten. Det var en pensé som blommade. Kan tillägga att vi hade en grön jul i år. Kan inte påstå att jag direkt längtar efter snön och kylan. Men lite orolig är jag ju trots allt att vintern skall dyka upp i april när våren brukar spricka ut.


Om det inte hade varit för den hårda, kalla, långa och snörika vintern förra året då vi fick vi för första gången skotta snö från taket hade jag saknat snön. Men förra året blev det bara för mycket, lagom är bäst.


Jag gick vidare i trädgården och fick se att även en Primula hade börjat blomma. Men det är inte ovanligt att se Primulan blomma mitt i vintern. Det har funnits vintrar då vi har haft ett tunt lager snö och en blommande Primulan som sticker upp mitt i snön.


 Min nysatta Sommarrubecki som blommar under sen sommaren fram till september månad hade inte riktigt vissnat ner utan en blomma var i full blom.


Naturens milda väder gör att alla levande varelse blir lurade och tror att det är våren som är på väg. Mina vårlökar har kommit upp och är cirka 3 centimeter långa. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar