lördag 9 maj 2015

Lättlagad allt i allo sås



Denna pasta sås har jag experimenterat ihop själv. Den brukar jag även använda när jag har kött och ris och behöver en tillhörande sås vid sidan om. Jag kan varmt rekommendera den om du gillar tomat och vitlökssmak. Den är lätt att göra och tar högst 5-10 minuter att göra.


Såsen innehåller endast 5 ingredienser som är: krossad tomat på burk, färsk basilika, 1 gul lök, solrosolja och 1 vitlök. Jag brukar använda mig av vitlök solo för den löken har en starkare smak. 



                                                Skala och hacka de båda lökarna grovt.



Lägg i olja i den varma kastrullen och häll på de båda löksorterna. Låt fräsa under omrörning i några minuter. Öppna konservburken med de krossade tomaterna och häll över hela burken över löken och rör om. Låt stå och koka på svag värme i cirka 4 minuter. Rör då och då i såsen.


Ta 5-6 blad av basilikan och hacka den grovt och lägg sedan i den färdiga såsen som nu bara står kvar på eftervärmen. Så att basilika bladen skall ge ifrån sig sin smak rör då och då. Nu är såsen färdig att serveras. Smaklig måltid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar