tisdag 28 februari 2012

Lerhöghuset kanske blir lyckat tillslut...


I ett tidigare inlägg (i slutat på januari) gjorde jag ett försök att göra liknande höghus av lera. Men det blev totalt misslyckat. Se tidigare inlägg:http://haggalen.blogspot.com/2012/01/ibland-blir-det-inte-alltid-som-man-har.htm Jag har varit väldigt fundersam hur jag skulle få leran till att kunna stå stadigt. Eftersom jag inte har så mycket kunskap om lera så bad jag om råd på Facebooks gruppen ”flitiga fingrar: https://www.facebook.com/groups/18825357459510

Jag beslöt mig för att pröva att ett av råden att göra som man gör vid husbyggen. Kommer inte ihåg termen. Men det innebar att förstärka leran genom att baka in stål eller liknande tungt material. Jag gick ner i källaren och letade i mina gömmor efter passande material att baka in. Min Farfar Bjarne var snickrare och en samlare på spikar, skruvar, muttrar och dylikt. När farmor flyttade beslöt vi oss för att bevara alla "bra ha saker" som fanns bland spik och skruv hyllorna. Men efter 8 år står allt kvar som det gjorde innan och jag kan säga att det är inte många spikar och skruvar vi har använt i det förrådet. Men det är bra att det finns där. Men det kanske borde rensas lite också kan jag tycka. För jag hittade spikar som var rostiga. Och dem kom till använding nu i mitt projekt med lerhus bygget.





Flera stora tjocka spikar runt om varje gavel på husväggarna gav stadgar. 








Jag gjorde nya mallar av papper och mindre antal och större storlek på fönsterna. För att hus gavlarna skulle hålla.









Varje gavel gjorde jag 1 centimeter tjock. Efter varje sida på gaveln tryckte jag ner spikarna. Ibland fick jag täcka över med lera för att spikarna skulle bakas in ordentligt.



Med hjälp av pappersmallen skar jag ut fönster med en matkniv i leran på varje husgavel. Därefter tog jag vatten på leran som jag stök ut med fingrarna för att ta bort sprickor i varje platta.












Leran räckte bara till tre husgavlar. Så i dagarna var jag och köpte ny lera. Jag hade tänkt försöka hinna göra den fjärde gaveln i dag när jag har semester. De andra tre gavlarna har liggat i källaren och torkat i några veckor. När den fjärde gaveln är färdig och har torkat ordentligt är min plan att limma ihop dem med Karlssons klister som tål värme och därefter skall jag leta om jag har ett fyrkantigt litet fat som höghuset kan stå på. Jag hade tänkt mig ett porslins fat. Har jag inte ett fat hemma får jag ta en tur till Röda Korset. Min plan är också att måla huset.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar