söndag 8 juli 2012

Investering av nytt gift mot mördarsniglar


I ett tidigare inlägg berättade jag hur mördarsniglarna har tagit över min trädgård för att jag inte har orkat lägga energi i år på att jaga dem tidigt på våren som du bör göra för att minska antalet under sommaren och för att inte dina växer skall ätas upp total som alla mina nya plantor har blivit. Se inlägget: http://haggalen.blogspot.se/2012/07/blommorna-efter-midsommar-och-hur-gar.html. När vi blev trädgårdsägare för 8 år sedan gick vi varje kväll en runda på tomten med saxen och klippte sniglarna och lade dem i en påse och sedan låg dem i sopetunnan och stank. För två år sedan hittade jag ett då nyinkommet meddel i handeln som heter SGI. Det är ett flytande medel som sprutas på snigeln och sedan när andra sniglar kommer och käkar upp sin släkting får dem i sig giftet och på så vis skulle odjuren utrotas. Men det har dem dock inte gjort. Men under dessa två åren har jag sett en minskning av sniglar och jag var så glad.

I år har jag känt att tiden inte har räckt till och det har ömmat i ryggen och nacken att gå runt trädgården med böjd kropp för att spruta i stället för att klippa på sniglarna. Det gjorde att jag beslöt mig för att testa ett nytt medel som det bara skulle räcka att strö ut någon dag i veckan- I går när jag var på en på en Plantagen butik fick jag se att det hade kommit nya medel på marknaden i olika prisklasser. Jag beslöt mig för att testa Greenlines medel för utan på står det att varken hund eller katt eller kräldjur tar tar skada om dem äter medlet.


Greenlines snigelgift ser ut som blå gröna sucketter som du inte skall lägga i högar eller strängar utan dem skall vara utsprida och bör fuktas. Om du har prövat snigelgiftet "blå korn" så kan jag berätta att Greenlines fungerar tvärtom när det gäller regn. Greenlines gift skall fuktas för att fungera effektivt och det går att fuktas flera gånger. Vet ännu inte hur effektivt det är. Men jag kommer i ett senare inlägg berätta resultatet.


Pensérna som jag planterade för ett tag sedan har nu vissnat och har fått ett nytt liv i rabatten,precis som jag gjorde förra året: http://haggalen.blogspot.se/2011/07/de-vissna-penseerna-far-ett-nytt-liv.html. Fördelen med att köpa säsongens blommor när dem inte längre är lika aktuella är att du då kan få dem till halva priset. Jag fyndade mina Margurite, 5 stycken för 100 kronor. I mellan Marguriterna planterade jag växter som jag har drivit upp. Jag tror att det är Fjärilsblomster. Men säker är jag dock inte eftersom jag glömde att skriva vad jag hade odlat på krukorna. Nackdelen med fröer som finns att köpa i handeln oftast inte visar hur bladen ser ut. Detta inlägget blir mitt bidrag till veckan Husmorsskolans trädgårdsdagbok del 17.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar