fredag 15 maj 2015

Broderad tröja med sidenband och garn


Efter att ha tvättat denna tunika upptäckte jag att det var mängder av fläckar i olika storlekar på hela plagget. Tunikan har jag olyckligtvis bara använt en gång och den satt så där perfekt på min kropp. Jag blev så ledsen när tunikan var förstörd. Men  så fick jag en idé att göra ett försök att trolla bort fläckarna genom att brodera bort dem. Fläckarna försvann och jag blev ganska nöjd med resultatet.


Till de stora blommorna använde jag sidenband. Det som jag blev besviken över var att nålen gjorde för stora håll i det tunna tyget. Resultatet hade säkert blivit bättre med ett annat tjockare tyg som till exempel jeans. När du syr på tyg behöver du spänna tyget med en spännram eller använda en tavelram för brodyr som jag gjorde. Jag äger ingen spännram, men har upptäckt att min variant fungerar.


I mitten på blomman fyllde jag i med vitt ullgarn och där fick jag också ordning på sidenbanden.


Det blev fyra stora siden blommor, några prickar av dubbla franska knutar broderade av bomulls garn. Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle ha ljus rosa eller ljus gul. Så jag tog båda, det blev mycket effektfullt. Dem nedersta fläckarna på tunikan är formade som cirklar i grupper på tre i samma storlek. Detta är ett mönster som jag har hittat på själv. I sommar har jag kommit in i ett brodyr sting. Det kommer att bli mer broderat på bloggen framöver. Jag kan avslöja att jag har lånat flera böcker om brodyr på biblioteket. Så nu har jag mängder av inspiration. Detta inlägget delar jag med mig på veckans Symöte, gå in och se vad de andra deltagarna har att bjuda på.



1 kommentar:

  1. Jätte bra räddat! Nu börjar kläd makeovern ta sig;-) Bra tips med ramen borde fixa en sån...

    SvaraRadera