tisdag 6 augusti 2013

Så gör man snygg passform på stora och små kläder


För ett år sedan började jag att sy barbiekläder, se etiketten barbiekläder. Sen var tanken att det skulle bli dockkläder. Men det blev aldrig av. Efter att jag hade sytt mina "räliga" kort byxor tänkte jag bli duktigare på att sy den här formen av plagg, se inlägget Så var det dags för första eldprovet När jag förra året sydde 2 par byxor till Barbie så hade jag problem. Så det var också skälet till att dessa byxor av det "räliga"tyget kom till. Men snygga blev dem på Barbie.


Problemet förra året var först varför det bara fanns en mönsterdel på byxorna. Det har jag lärt mig nu är att det bara är en mönsterdel. Det andra var att mönsterdelen var så bred. Det gjorde jag smalare och rakare som så här.


Med mönster klippning och att sy ihop byxorna tog det 5 minuter sammanlagt. Men nu var den där midjan mycket stor och bryggorna satt inte bra.


Jag läste igenom mönstret igen och det stod att byxorna skulle ha 2 vek fram och bak. Veck hur gör man det? I min bokhylla bor denna tjocka bok som är som ett lexikon med bilder och förklaringar på diverse begrep. 


Veck eller inprovningar är en teknik som används på många olika sorters kläder.


På mönsterdelen finns markeringar där vecken skall sitta på byxorna.


                                             Det finns tydliga bilder hur du skall sy och göra.



Här blir det 2 veck på framsidan av byxorna på baksidan gjorde jag likadant.


Det såg så professionellt med veck på byxorna. Det blev som helt andra byxor. När vecken kom till på byxorna blev byxlinningen stor och vidd. Jag gjorde då en byxlinning som jag sydde fast. Detta inlägget delar jg med mig på veckans symöte.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar