lördag 21 september 2013

Sveas choklad & rödavinbärs muffins


Veckorna rusar i väg. Bloggvärlden är fylld med olika sorters utmaningar. Några försöker jag hänga med på och till och med planerar in i mitt skapande. Samtidigt vill jag inte blockera mig med för mycket styrt i mitt skapande. Vilket gör att jag har börjat avstå en del utmaningar och är istället med om jag har något skapande eller dylikt som passar just för det temat. Härmapan är en av utmaningarna som jag har lyckats vara med några veckor i följd. Jag tror det beror på att utmaningen är varannan lördag. Däremot kan jag avslöja att upptäcker att det är dags för en ny härmapa när mina bloggvänner har lagt upp ett inlägg till utmaningen. I dagens härmapa har jag varit och sökt efter ett snabb pyssel hos utmnings drottningen själv. Jag har varit och inne och lusläst Sandras blogg - sveaspunkt. Jag fastnade för receptfliken där det finns många intressanta recept. Trots att jag håller på att jaga kilon vill jag träna upp min bak förmåga. 

Detta är ett recept som går snabbt, för allt rörs i hop. Och kanske du har en massa vinbär hemma som du vill göra något av. Om du inte har vinbär kan du ersätta med något annat syrligt bär.


För att göra muffinsen behöver du dessa ingredienser: florsocker ( valde jag bort), salt, vetemjöl, rödavinbär eller några andra syrliga bär, strösocker, kakao, bakpulver, ägg, margarin och mjölk (finns inte på bilden).


Sveas recept, om texten är suddig gå in på länken till hennes blogg. Starta med att sätta på ugnen på 200-225 grader. Receptet är tydligt uppspaltat med punkter som är lätt att följa. Min ugn var dock starkare så jag nöjde mig med 200 grader. Jag glömde att fota första momentet " smälta margarinet".


Blanda alla torra ingredienser. Jag läste inte igenom receptet innan jag startade med bakningen.(som vanligt....) Det gjorde att jag först valde den vita skålen att blanda i (det är därför den är brun på kanterna). När jag skulle vispa upp äggen med en gaffel o blanda i mjölken valde jag den skålen efter att jag hittade den röda skålen att hälla över de torra ingredienserna i. Mjölken kom in i bilden här. Jag har alltid bara lätt mjölk hemma så den använder jag till både mat och bakning.


Tillsist häller du över mjölk och äggblandningen i den röda burken med de torra ingredienserna. Avsluta med att blanda i det smälta margarinet och rör samtidigt ihop till en jämn smet.


Jag vet inte vilken storlek Sandra hade på sina muffinsformar. Men jag fick 2 mer muffins än Sandra. Det blev att "knö" ihop formarna på plåten. Jag stoppade i åtta vinbär i varje form. Sätt in muffinsen i 10-17 minuter. Så här efteråt tycker jag att det skulle ha gett mer syrlig smak om vinbären blandades runt i smeten innan den läggs i formarna. Choklad smaken var perfekt och sötman perfekt. Tack för ett gott recept Sandra och en rolig Härmapa!







2 kommentarer:

  1. Haha!! Tack för de fina orden, kul att du testade ett sv mina recept och jättekul att du hänger på Härmapan!! Önskar dig en trevlig fikastund och helg! //Sandra

    SvaraRadera
  2. Kul att prova nya recept!
    Och ännu bättre när de faller i smaken! =)

    SvaraRadera