fredag 15 november 2013

Gör en snabb och enkel fredags fika



Idag var det min tur att stå för fikat på jobbet. Först hade jag tänkt att baka något mer avancerat helgen innan och stoppa i frysen. Men som vanligt kommer det alltid andra saker i vägen och bakningen blev inte av. Då var avgörandet köpa färdigt fika bröd eller göra något enkelt snabbt själv. Det fick bli det sista alternativet. Jag tycker alltid det känns roligare att bjuda på en hemmagjord fika med kärlek. Dessutom hantverk i annat format. Nja eller halv fabrikats handgjord tårta. kärleken fick ligga i den hemma gjorda mocka krämen som tog 10 minuter att röra ihop kvällen innan. Eftersom jag bakade i hop tårtdelarna på jobbet så kunde jag inte stå och fota under processen som jag för det mesta jag hemma. På bilden ser du en finare dekorerad tårta en vad min var som varken hade flagad mandel eller spritsad överdel. Dessutom fanns det heller inget grishuvud i marsipan. (tårtan är ljusare på original receptets bild).


Detta är ett recept urklipp från en veckotidning som jag har haft i flera år. Tårtan har jag bjudit på genom åren på flera kalas. Den är söt och glutenfri. Vill du även ha en lactosfri variant är det bara att välja lactossmör.

                                   

   I handeln finns det att köpa färdiga marängbotten i 2 delar. Jag har alltid valt att köpa färdiga


Här är ingredienserna till Mocka krämen. 
3-4 ägg gulor
½ paket smör
1½ deciliter florsocker
3 matskedar snabbkaffe upplöst i 1 matsked varmt vatten.

Vispa smör och socker poröst. Häll i äggulorna successivt och vispa ihop. Därefter häller du i det upplösta starka kaffet. Bred ut krämen mellan bottnarna, runt på sidorna och ovanpå. Har du tillgång till en spritsar kan du dekorera tårtan som ovan. Om du inte befinner dig i förskolan som jag gjorde så är det gott med mandelflarn på sidorna.
Lycka till!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar