tisdag 12 november 2013

Stickad mössa


Efter ha stickat ett par pulsvärmare med den minsta stickringen, se inlägget:Pulsvärmare för inomhus vistelse, går jag nu vidare med ringen en storlek större. Denna stickringen är röd och har en storlek som motsvarar ett vuxenhuvud.


Att sticka på stickring är mycket smidigt och det går fort. I beskrivningen står det att det skall användas dubbelt garn. När jag startade med pulsvärmarna använde jag enkel garn. Mössan valde jag två olika blåa nyanser. Mörk blått och mellanblå. När jag kom på mitten av mössan tog den mellanblåa garnet slut. Det fick istället bli den mörkblåa och en ljusare blå. Nät jag ansåg att längden lagom drog jag ihop mössan i toppen med ett garn och sydde över det lilla hålet som bildades I nedre kanten på mössan blev maskorna mycket lösa.


Så här blev toppen! Jag avslutade den lösa kanten med att virka fasta maskor runt. Jag prövade mössan ute i dag i blåsten. Den var inte speciellt varm. Detta inlägget delar jag med mig till veckans symöte



1 kommentar:

  1. Låter kul med stickring! Skall nog prövas så småningom. Om du ville vara med i utlottningen av pysselpaketet så pågår den till den 19/11. Lämna en kommentar på de inlägget i så fall.

    SvaraRadera