lördag 29 april 2017

Gudrun matens uppkomst



För ca 1/2 år sedan kom min känsla för matlagning tillbaka. Nu kan jag stolt berätta att den dessutom har utvecklas ännu mer än tidigare. I köket experimentera det med smaktillsättningar. Och när det gäller kryddningen så blir den oftast perfekt!

Numera bor det bara en försöks kanin hemma. Alltså min man. Alla våra 3 barn har flyttat till eget boende. Den här maträtten som jag idag skall dela med mig av har ett minne sedan barnen var mellan 4-10 år. Tidigare var det ett recept som vi inte hade något namn på. Det var en maträtt som var min mans favorit. En maträtt som hans mamma hade gjort när han bodde i sitt föräldrar hem.

När den första stormen kom som fick namnet Gudrun, hade vi maten i ugnen. När det var halva tiden kvar på maten försvann strömmen. Klockan var runt 17 på eftermiddagen.

Alla var jättehungriga!

Vad gör man?

Det fick serveras halvfärdig mat. Köttfärsen var brynt innan. Men potatisen var mycket tuggmotstång i. Efter denna dagen kunde vi aldrig mer servera maten till barnen. För dem mådde illa av bara tanken att vi föreslog maträtten som blev döpt till "Gudrun maten".


Receptet:

500g nötfärs
6 potatisar
1 burk oncel beans sweet and sour sås
2 dl vispgrädde
salt, vitpeppar och vitökspulver

Sätt ugnen på 225 grader.

  • Bryn köttfärsen och krydda den.
  • Skala potatisen och skiva den så tunt
  • smörj en ugnsäkerform varva potatis, köttfärs, sötsur sås. Starta och avsluta med potatisen.
  • Häll över grädden. 
  • Sätt in i ugnen ca 1 timme.

Lycka Till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar