fredag 28 oktober 2011

Mamma vad är min stövel?



Vintern kommer snart smygande och det är dags att plocka bort trädgårdsmöbler, prydnadssaker och krukor som inte tål den starka vinterkylan. Jag såg i ett trädgårds program på TV att dem hade planterat i en stövel. Denna stövel tillhörde min son Christoffer. Det är inte så att familjen medlemmarna får akta sig så dem inte blir av med sina stövlar och skor. Nä, riktigt så elak är jag inte. Detta är en stövel som skulle slängas och då ville jag testa hur det såg ut. Jag har haft stövel krukan stående på kullen som jag har mitt på gräsmattan. Vilket har gjort att den har varit synlig för alla som har gått förbi utanför på vägen. Och den har väckt uppmärksamhet för förbipasserande som har skrattat eller slängt en rolig kommentar.


I ett tidigare inlägg om den rosa Hortensian som jag planterade från krukan till rabatten, ser ut att trivas. Men jag kan också tala om att jag även har en blå Hortensia som är planterad på samma sätt. Den har övervintrat i många år för den är 10 år gammal och den är stor som en buske. Vi klipper ner Hortensian tidigt på våren och på sommaren växer den till sig och blommar på höstkanten. Men i år är det bara denna lilla blomma. Förra året var det däremot mängder av blommor.


Primulan däremot är en mycket tålig blomma som alltid blommar två gånger hos oss. En gång tidigt på våren och sen senare på hösten. När det har varit varma vintrar blommar den även mitt i vintern. Detta är en vit Primula.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar