söndag 22 juli 2012

Mitt stenparti just nu


Andra semester veckan innan helgen äntligen en riktig sommardag :) Var ute och jobbade i flera timmar i trädgården. Förutom att jag hann att rensa nästan hela den långa sidan av stenpartiet vi har nedan för huset, så fick jag även plockat av alla krusbär på de två små buskarna jag har. Det blev många ramsor av svordomar av alla sylvassa taggar som krusbärs buskarna har. jag tippar på att jag fick i hop ½ liter. Krusbären var extra stora i år, ändå har jag inte hunnit att gödsla dem i år. Det är bara jag i vår familj som gillar krusbär. I år blir det i alla fall ingen snaps eller likör på bären. Eftersom jag förra året kom fram till att det inte var gott. Se länken:jag-bjod-pa-mina-hemmagjorda-snaps


Det är inte så många växter som blommar i stenpartiet just nu, men bladverken är också vackra tycker jag. Att ha stenar tillsammans i en rabatt är bra för växterna vid alla årstider. Under vintertid isolerar stenarna växterna så dem inte dör i kylan. På somrarna då det ibland är torrt gör stenarna det så inte växterna torkar ut så fort. Jag måste tala om att jag har sandjord under hela min tomt.



Jag har mitt ute gym i trädgården brukar jag säga till bekanta som går och styrketränar på gymmet. Trädgårdsarbete är rena styrketränings passet. Till exempel när du gräver tränar du magmusklerna.


 Den vita växten som ser ut som en fjäder blommar flittigt just nu. Den bredder ut sig så fort. Jag brukar dela mina växter för att det inte skall bli så stora. 


Och här är en annan stenparti växt. Även den blommar rikligt just nu.Någon som vet vad dessa tre blomsorter heter.


Jag tänkte avsluta dagens inlägg med att visa upp min favorit Nejlika. Detta inlägget är en koppling till: http://husmorsskolan.trädgårdsdagbokok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar